Jag känner att det är dags att damma av mina gamla layoutkunskaper, men känner också att utvecklingen av nån anledning rullat på under tiden... ;)
När jag skickade grejor på tryck senast använde jag "Samla ihop för tryck" i Quark och fick en mapp med dokument, bilder, typsnitt osv som jag skickade iväg till repro/tryckeri, men idag är det ju tydligen "tryckfärdig pdf" som gäller.
Okej, hur gör man en sån och vad innehåller den?
Måste man ha Acrobat Distiller (eller motsvarande) eller fixar XPress/Indesign det på egen hand såsom jag samlade ihop för tryck förr?
När jag har skickat iväg trycksaker gjorda i Illustrator eller Indesign så har jag kört efter metoden att skapa kantlinjer ("Create outlines") på texter. Det har fungerat fint vad jag kommer ihåg i alla fall. I Indesign har jag sedan valt Export på File-menyn och sedan har det mesta skött sig självt.
Vad gäller bilder är jag lite mer osäker. Där har jag (i Indesign, där jag jobbat mest det senaste) i CS2 nyttjat länkverketyget som gör att om jag länkar in en bild-fil i mitt dokument (File - Place) och sedan gör ändringar av denna i något annat CS2-program (ex. Photoshop eller Illustrator) så uppdateras den automagiskt i mitt Indesigndokument, vilket gör att jag slipper placera om den. Guldfunktion och kör man bara på export sedan så ska det nog gå att få en tryckfärdig PDF utan att skicka med separata filer.
Det var i alla fall så jag minns det från i vintras när jag satte ihop en grafisk profil. :)
Skapar du pdf:n i indesign så behöver du inte skicka med bilder. Vissa typsnitt får inte bäddas med i pdf:n så de får man skicka med :OO
Ah, det räcker med Indesigns funktioner med andra ord, då får man väl lära sig det programmet ordentligt då... Fasen att Quark har halkat efter så förbannat... :l
Fast det är ju skönt att problematiken med typsnitt kvarstår, NÅT som är som vanligt iaf! :e
Klarar Illustrator på egen hand av att fixa en pdf eller måste man (som förr i tiden) köra Illustratorfilen genom ett Acrobatprogram för att få en pdf..?
Klarar Illustrator på egen hand av att fixa en pdf eller måste man (som förr i tiden) köra Illustratorfilen genom ett Acrobatprogram för att få en pdf..?
Så vitt jag kört så klarar Illustrator det utmärkt.
Hej
Indesign och Illustrator CS2 fixar båda pdf-filer direkt från programmen. Det är inte ofta man behöver använda sig av Distiller idag. I Indesign, kör prefligt och sedan pdf-export. I Illustrator väljer man sparar som, välj sedan Adobe pdf i listan. I båda fallen dyker adobe pdf-dialog upp, där finns samma inställningsmöjligheter som i Distiller.
Det är också bra att använda sig av PDF/X-standarden, då bör även typsnitt följa med. Om det nu inte skulle fungera (spärr för spridning eller liknande) så skicka typsnittet separat. Create outlines i Illustrator kan användas vid mindre mängder text, men absolut inte när det är större mängder brödtext.