Har lite fler funderingar som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på..
Får lite tankar i huvudet som jag ej kan släppa..
1. När ska man överväga att göra bilder i Illustrator och när ska man göra dom i Photoshop (Exempelvis logotyp med text och bakgrund osv)?
Ska man använda båda? Illustrator är ju vektografik..ska man göra vissa delar i Illustrator och sedan göra resten i Photoshop?
Sammanfattningsvis..när ska man använda Illustrator?
2. Varför vektoriserar man egentligen en bild i Illustrator (eller via Streamline)? och det omvända (Vektor till pixel) ? Gör man om en bild till vektorgrafik för att kunna jobba med bilden i Illustrator?
Min lekmannasyn på det hela är att... Photoshop används för fotografier framförallt, bilder med 10-tusentals nyanser/nivåer av färger. Den bilden är ju som du säger pixeluppbyggd och färsämras i kvalité vid förstorning.
Illustrator används för illustrationer som du själv skapar med färre nyanser. Vektorerna är ju inte begränsade av storlek. En vektorlogga som i arbetsläge är 1x1 tum exvis, den kan du dra upp till storlek 20x20 meter om du vill utan att kvalitén/skärpan försämras
Har lite fler funderingar som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på..
Får lite tankar i huvudet som jag ej kan släppa..
1. När ska man överväga att göra bilder i Illustrator och när ska man göra dom i Photoshop (Exempelvis logotyp med text och bakgrund osv)?
Ska man använda båda? Illustrator är ju vektografik..ska man göra vissa delar i Illustrator och sedan göra resten i Photoshop?
Sammanfattningsvis..när ska man använda Illustrator?
2. Varför vektoriserar man egentligen en bild i Illustrator (eller via Streamline)? och det omvända (Vektor till pixel) ? Gör man om en bild till vektorgrafik för att kunna jobba med bilden i Illustrator?
Tusen tack!
Ska du göra en logga som ska användas vid tryck etc så är en vektor logga att föredra, man kan skala dom oändligt utan att resultatet blir sämre.
Ang. varför man vektoriserar bilder så är det för att dom blir skalvänlig som jag nämde ovan...
Jag jobbar på ett tryckeri och 99% av allt material vi printar och skär ut är i vektor grafik. Den där 1% är fotografier och väldigt effektfulla loggor. (Ska kanske nämna att vi arbetar med storformatsprintar och inga små laser skrivare, vet ej hur det ser ut på den fronten.)
Är det Streamline som används för att göra en pixelbild till vektorformat?
Att göra en vektorbild till pixel är väl bara spara i pixelformat eller? Eller gör man även det i Streamline?
Streamline översätter pixlar till vektor, men det tycker jag inte man ska använda om man inte vill uppnå just den effekten som blir. Den klarar av enkla högupplösta former och färger men ju mer plotter det blir i bilden ju sämre blir resultatet.
Logotypen skulle jag göra i illustrator från början så allt blir rätt.
Vill du göra en pixelbild av en vektor så är det bara att spara som jpeg.
Notera dock att färger kan bli matta om du skapar bilden i CMYK läge i Illustrator och sparar som jpg. Ska du använda den för skärm så ställ om till rgb direkt. Det gör du med den lilla pilen i färgpaletten.
Ja rastrerar du blir bilden pixelbaserad men den är fortfarande kvar i illustrator. Vill du ha in den i photoshop är det egentligen bara att kopiera det ur illu. och klistra in i photoshop.
Tycker man ska använda photoshop så lite som möjligt. En logotyp ska främst bestå av enkel form och färg i sin grund. Om man sedan vill piffa till den lite för tex användning på webben med photoshop kan man ju givetvis göra det, men photoshopeffekter som övertoningar och framförallt skuggor ser inte bra ut i tryck om du inte vill lägga pengar på dyra tryckerier. Keep it clean, helt enkelt!
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2