Tjenare, jag håller på med en bakgrundsbild som ska tryckas. Men det blir lite fel. Jag har dragit in en frilagd bild från Photoshop (300dpi, 2953x1761px) i Illustrator där jag gjort resten av bilden. Men när jag får tillbaka bilden från tryckeriet så är den frilagda bilden helt suddig och pixlig. Jag undrar vad jag gjort för fel? Hur ska man korrigera? Tack!
Jag vet inte hur det är i illustrator men i indesign länkar du till bilden och måste skicka med den. Hur skickar du den till tryckeriet? PDF? Är det rätt inställnignar där så att du inte gör om den till 72 dpi.
Tjenare, jag tror att när jag placerar den frilagda bilden från Photoshop i Illustrator-dokumentet så bifogas bilden. För den följer med i alla fall. Det är tyvärr inte jag som skickar bilden till tryckeriet men jag tror att den skickas i PDF. Så de inställningarna kan jag inte röra. Vad är det för inställningar som ska göras i PDF:en?
Att den syns i illustrator betyder inte att den högupplösta bilden följer med. I programmet är det en väldigt lågupplöstbild som visas för att det inte skall bli för tungt att jobba med. Jag har en svag aning om att man kan ställa in så att bilderna skall "bäddas in" men jag är inte säker. Jämför hur stor filen är som du skickar iväg med hur stor bildfilen är. Är filen mycket mindre än bildfilen lär inte en högupplöst bild följa med.
Det finns vissa förinställda inställningar i Acrobat beroende på vad man skall ha filen till. Visas på skärm, tryckas i tidning... Väljer man fel eller gör en egen profil som det är ngt fel i blir det inte så bra som det skule kunna bli.