Någonstans har jag tydligen varit inne och fibblat med inställningarna i PS CS2 (Mac OS X) och hittar nu inte tillbaka.
När jag t.ex. väljer ett område med trollspöt och fyller med färg, så blir kanterna extremt pixelerade. Hittar inget ställe att ordna nån slags antialiasing. Antagligen finns det framför ögonen på mig...men var?
Select>Feather
Annars kan du trycka Q för att aktivera quickmask, lägga en lätt Gaussian blur, sen Q en gång till för att komma tillbaka, men det är lite overkill just för detta.
Select>Feather
Annars kan du trycka Q för att aktivera quickmask, lägga en lätt Gaussian blur, sen Q en gång till för att komma tillbaka, men det är lite overkill just för detta.
Tack för svar.
Det är ungefär så jag löst problemet, men jag har för mig att det ska finnas nån inställning där alla såna här varianter ger en mjuk kant, vare sig man använder marquee tool, polygon lasso, paths, eller nåt annat. Eller har jag bara drömt det?
För Wand finns det ju en anti-alias-ruta du kan kryssa i. För övriga verktyg finns det även ett feather-värde som du kan ställa in i förväg. Dett finns under menyraden när du har valt ett verktyg.