webForumDet fria alternativet

Två Photoshop-frågor

Design & grafik

8 svar · 925 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

1. Hur får man en skarp text i Photoshop? Jag förstår aldrig det. Min text blir alltid suddig (i små mått). Ska man inte kunna göra en lagom stor text, 14 pt, utan att den grötar ihop sig? Se bifogad bild. Det måste ju gå få texten så att den ser bättre ut utan att ta bort anti-aliasing?

2. Någon som vet hur man smidigt gör en streckad border?

Tack på förhand. :bire

text.gif
Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

1. När du valt textverktyget får du fram en select-box där du kan välja hur du vill ha texten. Ingen, skärpa, klar, kraftig eller rundad. Jag brukar använda klar. Testa att välja ellan de olika och se om du får bättre resultat. ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
  1. När du har valt textverktyget finns det en dropdown-ruta där antaligen crisp, smooth, strong eller sharp är valt. Ändra detta till none. Har du redan text kan du markera texten och sedan ändra i rutan.
  2. Vet ej :)

Väljer man None/ingen så blir ju texten precis som den skulle se ut i webläsaren. Det är ju inte så jag vill ha den. :l

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

silfver skrev:

1. Hur får man en skarp text i Photoshop? Jag förstår aldrig det. Min text blir alltid suddig (i små mått). Ska man inte kunna göra en lagom stor text, 14 pt, utan att den grötar ihop sig? Se bifogad bild. Det måste ju gå få texten så att den ser bättre ut utan att ta bort anti-aliasing?

2. Någon som vet hur man smidigt gör en streckad border?

Tack på förhand. :bire

1. På vilket sätt tycker du den ser grötig ut? Luddigheten kommer ju utav antialias men tätheten mellan tecken bestäms av kerning. Testa att öka kerning.

2. Japp! Tokenkelt om man vet hur man gör. ;) http://veredgf.fredfarm.com/tuts/dash_box/index.html

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Annars kan det vara en bra idé att göra bordern med CSS, om bilderna ska vara till en webbsida, och det gäller många bilder.

Phorpher skrev:

Testa att öka kerning.

Kerning? :)

nitro2k01 skrev:

Annars kan det vara en bra idé att göra bordern med CSS, om bilderna ska vara till en webbsida, och det gäller många bilder.

Ja, till sidan gör jag den med css. Men jag sitter och pillar i Photoshop nu och vill inte pricka bordern för hand. :P

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

silfver skrev:

Kerning? :)

Kerning bestämmer som sagt avståndet mellan tecken. Nu har jag inte photoshop framför mig men utöver de vanliga inställningarna för fonttyp, storlek, antialias etc. i photoshop så har du en liten ikon en bit bort till höger på samma rad. Minns inte vad den heter men nånting i stil med advanced options eller extended options skulle jag gissa på. Där har du fler inställningar för hur din text ska se ut. Till exempel inställningar för Kerning.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Olika typsnitt har olika höga krav på anitaliasing för att se vettiga ut eftersom formen på dom kräver viss "suddighet" för att ögat ska uppfatta formen som tytpografen tänkt sig. Därför måste man testa olika snitt med olika antialiasing tills man hittar nåt som funkar. Ska texten bli väldigt liten kanske man t.o.m. måste använda "pixelerade" fonter, dvs typsnitt som gjorts för att kunna visas helt utan antialiasing i små storlekar.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)