webForumDet fria alternativet

Få ACDSee att visa bilderna roterade?

Design & grafik

10 svar · 511 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag sitter här med kameran (EOS 350D), Photshop CS2 samt ACDSee 5.0 och har en liten fundering.

När jag tar stående bilder med kameran och öppnar dessa i CS2 så är de färdigroterade. Så är dock inte fallet i ACDSee, där de är liggande. Roterar jag sedan på dem i ACDSee så är de felaktigt roterade när jag drar in dem i CS2.

Är det någon som har lösningen på problemet, det vill säga att ACDSee fattar när jag har tagit stående bilder? :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Uppgradera ACDSee :) version 8 (kanske 6,7 också?) roterar bilderna...

Danny skrev:

Uppgradera ACDSee :) version 8 (kanske 6,7 också?) roterar bilderna...

Jag har testat version 7 men jag ljuger om jag säger att jag gillade programmet, det kändes bara "för mycket". Därför jag gick tillbaka till den förhållandevis snabba och tunnare 5:an. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Med tanke på att du ändå skall ha in dem i PS så kanske det kan vara värt att ta en titt på programmet Bridge som följer med PS om du inte redan har provat det. Du hittar det via en liten knapp uppe till höger i PS samt såklart även i starmenyn.

SirPeter skrev:

Med tanke på att du ändå skall ha in dem i PS så kanske det kan vara värt att ta en titt på programmet Bridge som följer med PS om du inte redan har provat det. Du hittar det via en liten knapp uppe till höger i PS samt såklart även i starmenyn.

Jodå, Bridge har jag kollat på men aningen för lite känns det som. De få gånger jag testat det så har det dock varit slött som sirap.

Fasen, jag känner mig grymt kräsen. :p ;)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

En tanke... hur vet programmet om bilden är tagen på höjden eller inte? :)

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Är det bara bredden som avgör om bilden är "rätt"?
Vänder du på kameran 90 grader och tar en bild så blir ju bredden höjden sas...
Du kanske kan vända på dem i PS och spara om dem?

Nu vet jag! Ta bara bilder utan att vända på kameran! :moose

Jodå, Bridge är riktigt segt första gången du öppnar en mapp i det men det beror på att det skapar tumnaglar och sånt av alla bilderna i mappen första gången. När det väl är gjort så är det stor skillnad och jag tycker lätt att det är värt den tiden det tar. Man kan ju låta den jobba i bakgrunden medans man gör annat som tur är.

Quid skrev:

En tanke... hur vet programmet om bilden är tagen på höjden eller inte? :)

Det finns en kännare i kameran som känner av det där och lägger med det i bildinformationen.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Dryden skrev:

Jodå, Bridge har jag kollat på men aningen för lite känns det som. De få gånger jag testat det så har det dock varit slött som sirap.

Fasen, jag känner mig grymt kräsen. :p ;)

Testa IrfanView, gratis, litet, snabbt och klarar att rotera bilder automatiskt. Det var bra många år sedan jag slängde ut ACDSee till förmån för IrfanView. :)

https://www.irfanview.com

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

IrfanView körde jag förut, istället för ACDSee, men har nu gått tillbaka till ACDSee för jag tycker det är bättre helt enkelt. ACDSee nyare versioner har en hel del annat junk som man inte behöver jag, men det är ju mest plugins som man kan skita i att installera, sedan kan man ställa om gränssnittet så det blir lite renare :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)