Jag har fått i uppgift att klämma ut några animeringar på webben. Med animeringsbiten snabbt avklarad så måste jag nu försöka komprimera rätt så att så många som möjligt kan se dem. Vilket betyder problem. Mest för att jag aldrig själv har behövt göra denna biten i tidigare projekt.
Nåja. Flash hade nog varit bäst, men jag saknar kunskaperna på området (och pengarna till programvara). Så jag komprimerade om mina .MOV filer till .AVI, vilket jag minns nästan alltid gick att se på windowsburkar.
Frågan är då: vilka versioner kan ni med Windows Media Player se?
Den nuvarande borde inte kräva DivX, då den är kodad i mpeg4 format. Dessutom så kan både min far och bror, som har version 9 av WMP se klippen, och de har inte installerat någonting extra i codec-väg.
Det verkar alltså som om version 10 inte riktigt vill vara med. Vilket vore märkligt.
Går det att se någon av följande klipp då?
MPEG filerna verkar fungera hos andra också. Men det verkar vara lite problem med att spela upp dem den första gången.
Dvs att den bara laddar in en tiondels sekund först, och spela upp det, istället för att vänta på att hela klippet laddats. Det får jag fixa vidare på.
Precis, och jag försöker se vilka som kommer med (nästan) av standard hos windowsfolk. Efter en snabb googling så hittade jag även denna lista http://support.microsoft.com/?scid=kb;en-us;q316992 som en liten vägledare.