webForumDet fria alternativet

Använda PNG?

Design & grafik

8 svar · 689 visningar · startad av learn

Medlem sedan jan. 20051 130 inlägg
Frågan#1

Kan man med hedern i behåll använda sig av png-bilder på sin sajt? Funkar det bra i de flesta webbläsarna. Kommer ihåg att man skulle akta sig för det för ett tag sedan, men hur är det i dag?

Vad rekomenderas, vilken bildtyp skall man ha på en kommersiell sajt??

Förklara gärna också för mig skillnaden mellan PNG 8 och PNG 24.

Tack på förhand.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

IE6 klarar inte alfakanalen (genomskinlig bakgrund). I övrigt fungerar det.

Skillnaden mellan 8 och 24 låter som färgdjupet. Är det en tecknad bild så passar det med 8 eller lägre medan fotografier har 24.

Jag rekommenderar PNG till tecknade bilder och jpg till foton.

Så när det gäller små "tecknade" ikoner kan jag helt byta ut de gamla gif:arna mot png och vara säker på att det funkar för alla?

Ska jag spara dem som 8 eller 24?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Tecknade bilder -> 8 bitar

Medlem sedan sep. 2005114 inlägg

om du använder enkanals alpha fungerar det i IE, det är bara 8 bitars alpha som den inte har stöd för. dvs, det är lika väl att man använder png för de allra flesta bilder, speciellt i och med att dens interlacing, speciellt med interpolationsstöd är betydligt bättre än jpg och gif.

8 och 24 är färgindexstorlek. 8 bitars index klarar av 256 färger (samma som GIF), medans 24 kan hantera ~16.5 millioner färger.

Om du behöver mer än 256 färger för bilden, använd 24 bitars.
Du sparar dock storlek om du kan använda 8 bitar.

dapper skrev:

om du använder enkanals alpha fungerar det i IE, det är bara 8 bitars alpha som den inte har stöd för. dvs, det är lika väl att man använder png för de allra flesta bilder, speciellt i och med att dens interlacing, speciellt med interpolationsstöd är betydligt bättre än jpg och gif.

8 och 24 är färgindexstorlek. 8 bitars index klarar av 256 färger (samma som GIF), medans 24 kan hantera ~16.5 millioner färger.

Om du behöver mer än 256 färger för bilden, använd 24 bitars.
Du sparar dock storlek om du kan använda 8 bitar.

Tack för din beskrivning :)

Men du får gärna förklara ännu närmare vad "enkanals alpha", "interlacing", "interpolationsstöd" betyder och innebär. Vad jag har förstått så klarar IE inte någon alpha alls i bilder...(för alpha är väl ungefär samma sak som transparens i lekmannaord?)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Alfa är egentligen som en egen färg. Ju mer alfa, desto mer av bakgrunden lyser igenom. Men vad jag förstår klarar inte IE dessa gradskillnader, utan det är antingen bakgrund av eller på som gäller.

Interlacing är att bilden inte ritas uppifrån och ner, utan i stället ritas (exempelvis) var femte rad upp först, så att hela bilden liksom växer fram gradvis. För folk som sitter på långsam uppkoppling ger det en bättre uppfattning om vad bilden innehåller innan den har ritats klart.

Interpolation är att datorn matematiskt gissar hur resten av bilden ser ut.

Det enklaste sättet att förklara de här sakerna är nog med exempel... Hmm...

tydal skrev:

Alfa är egentligen som en egen färg. Ju mer alfa, desto mer av bakgrunden lyser igenom. Men vad jag förstår klarar inte IE dessa gradskillnader, utan det är antingen bakgrund av eller på som gäller.

Interlacing är att bilden inte ritas uppifrån och ner, utan i stället ritas (exempelvis) var femte rad upp först, så att hela bilden liksom växer fram gradvis. För folk som sitter på långsam uppkoppling ger det en bättre uppfattning om vad bilden innehåller innan den har ritats klart.

Interpolation är att datorn matematiskt gissar hur resten av bilden ser ut.

Det enklaste sättet att förklara de här sakerna är nog med exempel... Hmm...

Jag förstår. Tack. Så med detta...

om du använder enkanals alpha fungerar det i IE, det är bara 8 bitars alpha som den inte har stöd för

..menas att det blir en enfärgsbakgrund som inte är genomskinlig...?

Medlem sedan sep. 2005114 inlägg

http://nuwen.net/png.html - lite gammal, men den har exempel på interlacing och interpolation, samt mycket beskrivning runt om detta.

Du kan ha en transparant färg i PNG med IE, istället för 8 bitars.

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)