webForumDet fria alternativet

kompabilitet

Design & grafik

9 svar · 869 visningar · startad av Ann-Sofie

Medlem sedan mars 2003136 inlägg
Frågan#1

varför ska det vara så svårt att få en hemsida se lika bra ut i olika webbläsare? jag har gjort en sida med tabeller i Dreamweaver. Det enda "konstiga" är att vissa tabellceller har streckad kantlinje och på nån undersida har jag lagt in en scroll-box i en cell.

Bilderna som ligger i cellerna ligger inte jämnt i kant och när man klickar mellan sidorna så hoppar det lite för mycket i vissa läsare. Speciellt om man tittar i Mac Safari.

Nån som vet var man hittar info om vad man ska akta sig för att använda för programmering om man vill att sidan ska vara kompatibel i de allra flesta webbläsare? ( nu har jag kollat i IE, Netscape, Opera, FireFox och en bekant har kollat Mac Safari)

trött och besviken...
ann-sofie

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

För det första ska koden vara korrekt, dvs sidan ska validera på http://validator.w3.org/

För det andra bör man undvika tabeller i designen. Tabeller ska bara användas för att visa just tabeller, inte för att placera saker.

För att placera saker lägger du dem i boxar (div) som du sedan placerar ut med hjälp av en stilmall (css).

HTML-koden i sig ska inte vara särskilt komplicerad utan den ska bara innehålla det som finns på sidan (bilder, text och formulär). Var sakerna ska ligga och hur de ska se ut skrivs sedan i CSS-koden.

Genom att hålla HTML-koden enkel går det lättare att upptäcka eventuella fel.

Kolla källkoden på min sida http://www.tydal.nu/ som exempel.

Det jag tycker du bör göra är att titta på hur du vill ha din sida och dela in innehållet i boxar. Ge varje box ett unikt namn. Sen tar du och lägger in allt innehåll i en fil (texter, img-taggar och a-taggar samt eventuella formulär). Därefter märker du ut i koden var boxarna börjar respektive slutar genom: <div id="namn_på_boxen"> samt </div>. I och med det är HTML-koden nästan klar. Du behöver också sätta ut <body> </body>, <html> och </html> (tills vidare, senare ska ju <html> kompletteras med riktig information om vilken standard du följer).

Därefter börjar vi med css-filen... Du måste först lägga in en länk till den i html-koden:

<head>
<link href="din_css_fil.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>

Sedan skapar du din_css_fil.css och så kan vi börja med att lägga upp boxarna:

#din_första_box
{
}

#din_andra_box
{
}

osv...

Lägg också upp:

body
{
}

Sedan är det dags att fylla dem med stil- och placeringsinformation. I body kan du lägga sånt som gäller hela sidan; typsnitt, färger:

body
{
font-family: Verdana, Sans-serif;
color: #000000;
background-color: #ffffff;
}

På boxarna lägger du in hur stora de ska vara (om de ska ha en fast storlek, antingen bredd eller höjd)

#din_första_box
{
width: 420px;
height: 160px;
}

Ja, det är ungefär så man börjar, sen finns det ju en mängd information på nätet om detta hur CSS funkar, men har du kommit så långt kan vi alltid hjälpa dig med detaljerna här.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Vilken bra och exemplarisk förklaring här, skulle man skriva ut och behålla tills det är dags å göra om sidan. Jag ska också försöka överge tabeller och ta div-boxar istället... nya tider... nya standarder...

Tusen Tack!

Vilken lektion!!! Helt fantastisk och det känns verkligen tryggt och pedagogiskt!! :)

Jag har jobbat tidigare med css men då var det flera som sa att det inte var lika säkert som tabeller trots allt är så jag trodde jag valde det säkra före det osäkra den här gången...

Innan jag börjar måste jag fråga om det är så att de flesta webbläsare stödjer css-mallar? Även mac?

Fia.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Ann-Sofie skrev:

Vilken lektion!!! Helt fantastisk och det känns verkligen tryggt och pedagogiskt!! :)

Jag har jobbat tidigare med css men då var det flera som sa att det inte var lika säkert som tabeller trots allt är så jag trodde jag valde det säkra före det osäkra den här gången...

Innan jag börjar måste jag fråga om det är så att de flesta webbläsare stödjer css-mallar? Även mac?

Fia.

Jajamen, det funkar! :)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ann-Sofie skrev:

Tack! Jag jobbar ju som lärare, men inte i de här ämnen i och för sig.

Ann-Sofie skrev:

Jag har jobbat tidigare med css men då var det flera som sa att det inte var lika säkert som tabeller

Det var förr i tiden. Nuförtiden är det inte många som har så gamla webbläsare.

Ann-Sofie skrev:

Ja, de grundläggande sakerna är inga problem. De mer avancerade specialfunktionerna stöds dock inte överallt. Opera är bäst, vilket inte är så konstigt eftersom Håkon Wium Lie som är en av dem som tar fram CSS-standarden jobbar på Opera.

Men CSS används i väldigt stor utsträckning på webben idag, så du behöver inte vara orolig.

TAck igen!!!

Fia.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Ett tips: Acceptera tydals svar, då det var det som var lösningen på tråden. :)

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Kompletterar med min favoritlänk i ämnet "Varför tabeller för layout är dumt" http://standardice.com/seybold/.

Medlem sedan feb. 2006107 inlägg

J.N.

Mycket bra, tack!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)