webForumDet fria alternativet

Vilken upplösning behöver jag för en A4-poster?

Design & grafik

26 svar · 3 432 visningar · startad av lillebror · sida 2 av 2

Frågan, av lillebror

Hej, Jag håller på och designar en A4-poster i Photoshop som jag har för avsikt att digitaltrycka vart efter. Vilken upplösning behöver jag (DPI)? När jag gör detta i PS, skapar jag helt enkelt ett nytt dokument med måttet av ett A4?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Alltså. Du ska aldrig sätta text etc. i Photoshop. Aldrig. PS typar inte snyggt med kerning etc. Det ska du använda InDesign till. När jag gör trycksaker arbetar jag så här:

Photoshop: Här redigerar jag fotografier och grafiska element etc.
Illustrator: Här gör jag diverse illustrationer och tar hand om logotyper.
InDesign: I InDesign placerar jag in alla mina bilder etc och sätter text och placerar ut logotyper etc. Organiserar sidorna i foldrar och böcker etc. Sätter all brödtext, alla rubriker och bildtexter.

Det är så du ska använda program för minst smärtsamma produktion!

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Nu är ju inte detta min huvudsyssla, att designa saker för tryck. Mitt projekt är flygfyren.nu och till det håller jag nu på med ett utskick. Jag har konstaterat att Indesign är ett ganska dyrt program. Så Photoshop känns som det ända alternativet för mig i detta läge. Att betala någon för det lilla jag ska göra känns också som en lite onödig utgift.

Medlem sedan okt. 2002170 inlägg

att köpa Photoshop-licens enskilt är hur dyrt som helst. köp CS2 när du har råd. tänk på det till nästa gång :)

problemet du möter är att Photoshop inte har samma valmöjligheter som Quark eller InDesign. om det enbart är det här du ska göra så kanske du kan ladda hem 30-dagarsversionen och se om du kan lösa det under den här perioden?

om du verkligen vill använda Photoshop så går det givetvis, men lär inte få ett önskat resultat vid utskrift.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

trendol skrev:

att köpa Photoshop-licens enskilt är hur dyrt som helst. köp CS2 när du har råd. tänk på det till nästa gång :)

Creative Suite CS2?

Medlem sedan okt. 2002170 inlägg

echoSwe skrev:

Creative Suite CS2?

ja?

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jag har använt PS till rätt mycket till enskilda trycksaker (produktblad/affischer) och det har fungerat bra. InDesign har jag använt till tidnings- & broschyrproduktion och det underlättar ju naturligtvis enormt.

Alltså, det funkar rätt långt med PS men har man råd och tid att lära sig är PageMaker eller InDesign att föredra.

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Gjorde ett provtryck igår och så länger jag använder EPS som format så blir det bra. Dock verkar digitalkopiatorn få "hicka" när den ska trycka ut en A4 i 400dpi som en hel bild. Det är väl där InDesign kommer till sin rätt. Textelement och dyligt tar väl inte lika stor kraft som det gör i PS?

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)