webForumDet fria alternativet

Vilken upplösning behöver jag för en A4-poster?

Design & grafik

26 svar · 3 432 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag håller på och designar en A4-poster i Photoshop som jag har för avsikt att digitaltrycka vart efter. Vilken upplösning behöver jag (DPI)? När jag gör detta i PS, skapar jag helt enkelt ett nytt dokument med måttet av ett A4?

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Ska man skriva ut bilder ska man väll använda en upplösning på runt 300 pixlar/tum.

Tack. Ska testa med det.

Upptäckte precis en knasig sak. Jag trodde jag skulle kunna använda min logga men det gick ju inte. Med den upplösningen blev den alldeles för liten...

Innebär det att jag måste göra om allt? Jag är inte ens säker på att mina orginalbilder är tillräckligt stora för denna upplösning.

Medlem sedan jan. 2003247 inlägg

Du kan ju printa ut i mindre dpi.. Tror dem absoluta gränsen går vid 150 DPI.
Du får printa ut en och kolla om du tycker att de ser bra ut vid 150, annars så får du ta ett nytt kort

Medlem sedan sep. 2001961 inlägg

Ja, du skapar ett dokument med A4-storlek och med minst 365 ppi (pixel per inch).

Ett tips om du ska trycka digitalt är att prata med ditt tryckeri innan du börjar vilken deras optimala tryckupplösning.

Jag använder för det mesta 300 eller 365 ppi för normala trycksaker och 600 eller 716 ppi (fråga mig inte varför mitt tryckeri tycker om 716 ppi...) för storposters.

Ok. Min tolkning är att det alltså inte finns något Dpi som är mer heligt än något annat. Det är alltså lite en smaksak vilket tryckerierna använder sig av med hänsyn till deras tryckmaskiner. Jag får kolla med tryckeriet i veckan. Tack för det tipset! (y)

Det blir ju nu väldigt uppenbart att jag behöver ha stora orginalbilder för att få till det hela. Min logga blev ungefär 2/4 så bred som den med 300 Dpi skulle vara.

En annan fråga. Vilket program använder man med fördel när man skall göra sådana här trycksaker?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Adobe Illustrator ska vara bra för ändamålet. :)

Check på den! :)

Ska så mycket som möjligt som ska tryckas vara vektoriserat?

Medlem sedan jan. 2003247 inlägg

Det spelar ingen roll. Föredelen med vecktor är att du kan skala om den hur du vill

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Är inte InDesign väldigt bra till tryck också då? Den kan exportera PDF-er med korrekta bleed-inställningar och arbeta med både vektor- och raster-format...

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

m_soderlund skrev:

Adobe Illustrator ska vara bra för ändamålet. :)

Adobe Illustrator skapar du ex. loggor i, Indesign monterar du ihop det med.

Vilken Dpi du skall ha beror även från vilket avstånd man skall titta på den på. Ju längre avstånd dessto lägre dpi kan du använda.

Lite tips från tryckeriet vi använder.

http://www.allkopia.com/support_checklista.jsp skrev:

Bilder och DPI
Eftersom vi har olika maskiner är det svårt att säga vilken upplösning dina bilder behöver. Men här är en liten vägledning

Bilder till färglaser och offsettryck bör ligga i minst 170 dpi. Bäst resultat vid 300 dpi.

Storformat i färg behöver bara 110 dpi (utformat) för att det ska bli snyggt.
Text och linjer blir bra med kantutjämning 170dpi. Kom gärna in till vår datastudio och titta på provutskrifter i olika upplösningar!

Text ska helst ligga i punktuppbyggnad, men alltid 500-600 dpi för att texten inte ska bli taggig.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Lime skrev:

Jag använder för det mesta 300 eller 365 ppi för normala trycksaker och 600 eller 716 ppi [...] för storposters.

Varför ska stora posters och dylikt automatiskt ha högre dpi?

Medlem sedan okt. 2002170 inlägg

jag ställer mig samma fråga som Skarre. ju större tryckyta, desto mindre upplösning krävs - fullständigt beroende på vad syftet med posten är. om det nu är en affisch på en större reklampelare så kan du nöja dig med mindre upplösning. punkttätheten är knappt märkbar vid längre avstånd och vice versa.

fråga tryckeriet så har du ett problem mindre.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Det är ganska beroende av vad du ska använda för papper också.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Gör som så att du skapar ett vanligt A4-dokument i PS i 300dpi.. Ett annat tips är att fråga tryckaren hur han vill ha affischen. På så vis blir det inga missförstånd!

Jag ringde upp det tryckeri som jag avser nyttja. Vi kom fram till att 300 dpi är fullt tillräckligt för ett digitaltryck. För att rastertryck ska vara aktuellt och lönsamt krävs det 1000 kopior eller mer.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

lillebror, "rastertryck"? ...vi pratar offsettryck nu va?

Nu har jag varit och gjort ett par provtryck på tryckeriet och det var minsann en spännande upplevelse :e

Det jag kan konstatera är att 72dpi blir fult som bara den. Nu vet jag att jag minst måste ha runt 300dpi för att kvalitén ska bli fullgod.

När jag gjorde en ny A4-fil i Photoshop med 300dpi och klistrade in den gamla A4-postern i den nya så blev den typ 1/6 så stor. Alla bilder som man ev. använder måste följdaktligen ha en mycket mycket högre kvalité än den jag använder mig av för webben.

Duger Photoshop för att göra en poster eller behöver man ha Indesign? Har kollat på Indesign och det är ingen billig historia - runt 10000kr!

oskars skrev:

lillebror, "rastertryck"? ...vi pratar offsettryck nu va?

Ja vi pratar offsettryck! :)

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)