Tänkte att jag skulle skriva ut egna foto i ID-kortstorlek (alltså i den storleken som finns på id-kort, körkort etc). Tänkte skriva ut t ex 6 stycken på ett 10x15 cm fotopapper.
Frågan är vilka mått/inställningar jag ska ha i photoshop för att det ska bli rätt? Behöver alltså mått både på de små korten och på hela arket om nån förstår vad jag menar. :)
Du skriver in kortets storlek i Photoshop när du skapar ett nytt dokument, sedan ser du i "Image Size", där står "Document Size" också, om du ska ända i efterhand. Bara till å välja en bra upplösning, 150 dpi brukar räcka. Har du riktigt höga krav så ta 300. Ett standardmått på visitkort är 85x54 mm.
Mått på fotot där, jadu, det är väl bara å ta nåt som ser ut å vara lagom stort på kortet. Ska du följa t ex körkortsstandard så ta fram linjalen och mät bara. Men dom är ju lite små kanske.
Om det ska bli "lagliga" bilder, så måste du även använda måttverktyget i Photoshop för att mäta avstånd från hakspets till pupill.... det är lite meckigt, men det går. Har själv fotat "passfoto" för körkort som godkänts.
289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e