webForumDet fria alternativet

Maxstorlek på bilder?

Design & grafik

5 svar · 514 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Vad är egentligen den rekommenderade maxstorleken (i kb) för bilder som ska publiceras på webben? :q

Minns jag rätt så var det ~200 KB förr i tiden, men det kanske har ändrats. Har försökt söka på nätet, men lyckas inte hitta några svar. Jag surfade nyss in på en universitetshemsida med 1,5-2 MB stora bilder och det känns som om deras webmastern är ute och cyklar en aning.

Har ni några bra pondus-länkar med storleksrekommendationer blir jag jätteglad om ni delar med er! :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag brukar sätta en maxgräns i dimensioner, sedan kör jag lagom kompromiss i Photoshop, kvalitet 7 brukar det oftast bli. Sedan får det bli som det blir, det blir oftast ganska små bilder ändå. Jag brukar inte ha så stora faktiskt, kollade just på "prylar" på min hemsida, där var bilderna i genomsnitt 50 kb stora.

/red: dimensioner ska det stå!

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Bara för att kollade jag på min sida nu o där har jag måtten 450*298, ja det såg bra ut för att passa sidan. De bilderna ligger på 20-60kb. Och då spar jag för webben i jpg.

Nu har jag iofs ingen större bild att kolla på, på nätet iaf. men om jag skulle haft det vet jag inte vad jag skulle haft de i. Säkert något störra, åt 200-400kb för att inte få det grynigt. Man vill ju inte visa nåt dåligt.

Medlem sedan jan. 200659 inlägg

Jag brukar försöka hålla mig mellan 100-150kb i storlek. Dels av hänsyn till dem som inte har bredband, sitta med modem och ladda bilder är inget roligt. Kommer ju ihåg hur det var själv. Sedan vill jag ju inte att bilderna ska hamna på "fel" ställen heller, nu är det inte svårt att plocka ner en bild och använda på internet. Det ingår i risken med att ladda upp, men en lågupplöst bild blir inget bra i tryck i alla fall.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Tack för era svar!

Vill gärna ha fler förslag från andra också. :)

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Det beror på varför man lägger upp bilderna på webben också.

Man kan väl dela in det i fyra huvudgrupper:
1. Vanliga webb-bilder, max 40kb, har man flera bilder på samma sida, är <100kb sammanlagt att sikt på, beroende på målgrupp.
2. Bilder som arbetsprov etc, några hundra kb. Som nämnt ovan: det ska inte bli för bra för andra att använda, samtidigt ska de vara tillräckligt bra för målgruppen.
3. Bildbank, där bilden (efter klick) öppnas direkt i webbläsaren för att sparas ned, 2-3 Mb.
4. Bildbank med tiotals Mb stora filer. Då gör man små bilder för att visa förhandsvisning, och endast länk till zip-fil.

Web Developer-pluginen till Firefox har direkt länk till websiteoptimization.com som kan tillföra en del.
http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/wso.php?url=http://webforum.nu

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)