webForumDet fria alternativet

Alla bilder blir mörkare när jag sparar

Design & grafik

4 svar · 559 visningar · startad av oskob

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Jag har upptäckt ett jobbigt problem med photoshop.
Sitter och jobbar med en hemsida med ganska mörka färgtoner. Nu har jag upptäckt att så fort jag sparar bilderna så blir de mörkare. Tittar man på den i webbläsaren så ser man ingenting, men i photoshop är det bra.
Så jag testade runt lite och knepade med färgprofiler men det blev samma fel.
Det blir samma fel oberoende på om jag sparar som JPG, PNG, spara för webb eller spara som.

Man ser tom i photoshop att det blir mörkare: se bifogad.

Untitled-9.png

Hmm. det här blir bara värre och värrre.
När jag tar print screen på sidan och klistrar in i photoshop så ser den rätt ut.
Jag skapade ett nytt dokument och valde "don't color manage this document", klistrade in och visade bilden i fullskärm och tabbade mellan den och hemsidan. Bilden verkar också ha högre kontrast i webbläsaren.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Color management är nyckeln här. Kolla inställningarna i Photoshop. Använder den en annan profil än den profil din bildskärm har? Om du har Photoshop inställt på sRGB borde det vara samma resultat i Photoshop som i webbläsaren, som exempel.

sRGB är det jag kör, men när jag sparar mina bilder för hemsidor tar jag ingen färgprofil för det kan bli konstigheter i safari då.

AH!
Det fanns olika sRGB.
i Edit > color settings kunde man setta working profil till monitor. Båda hette sRGB men hade andra siffror på slutet så jag hade missat att det var olika

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)