webForumDet fria alternativet

Freehand

Design & grafik

14 svar · 901 visningar · startad av supercajo

Medlem sedan jan. 2005114 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag har ett problem...
jag håller för tillfället på att göra en logga till mitt företag som skall passa både till hemsida och för tryck, och därmed är jag lite konfurderad. Jag skall använda cirkelverktyget i Freehand, men får det till att bli kantiga och konstiga cirklar, vad beror detta på när jag vill ha en slät och jämn kant. Hoppas på snabbt svar!!

Finns det kanske bättre alternativ än Freehand? Har även photoshop att tillgå. :OO

Tack på förhand!

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Om du ska göra en logga så är vel egentligen Illustrator att föredra då du tillverkar vektorgrafik som kan förstoras o minskas utan att tappa "snygghet" (kom inte på ordet).

Gör du en loga i PS och förminskar den sen förstorar den så blir den väldigt pixlig och förstörd. Om du inte vill sitta och göra spela olika storlekarvilket är jobbigt o drygt.

Men som jag hört så kan man använda freehand till samma saker som med illustrator. Då jag inte har illustrator så skulle detta fungera för mig, men går det att få tag på kanske?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Men det ska väl inte vara nåt fel på Freehand heller, testa att uppdatera bilden, så datorn ritar om bilden alltså. Kanske nåt sånt strul, eller så ritar den inte så komplext i arbetsläge, jag menar, en cirkel är ju en ganska komplex sak ur ritsynpunkt och det besparar en del datorkraft om cirkelt ritas kantig istället. Kanske en inställning för just det!?

Hur kan man ändra den där inställningen? VAd kan den tänkas heta?

Ingen aning du. En annan sak du kan prova är att skriva ut bilden och se om den blir bra då, eller om det blir likadant. Blir det likadant (fult alltså) så är det nåt annat fel...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag är inte så bekant med Freehand men i Illustrator och även InDesign så kan du ställa in vilken kvalitet som skärmvisningen skall hålla. Där kan du välja att bara se konturer på objekten men också högupplöst, lite beroende på vad ditt system klarar av. Kan det kanske finns något liknande i Freehand? Du har ingen "View"-meny att leta i?

Annars så kanske följande sidor kan vara något?
http://www.freehandsource.com/
http://graphicssoft.about.com/od/freehand/

Tack förhjälpen, har lyckats lösa problemet! God jul på er!

supercajo skrev:

Tack förhjälpen, har lyckats lösa problemet! God jul på er!

Hur?

Som ovanstående skrev, är bara en inställning i View-menyn, dumt att jag inte tänkte på det, sen så spara jag den som eps-fil och öppnade den i photoshop och såg att allt såg perfekt ut, oavsett vilken inställning jag hade i view-menyn i Freehand. så till de som inte känner till det så fungerar Freehand lika bra som illustrator.

Bra svar?

Bra svar, ja och då var det som jag misstänkte. Se nu till att "acceptera svaret" också så är jag toknöjd sedan. ;)

God jul!

javisst, skall stänga konversationen, GOD JUL allihopa och tack för hjälpen!

God Jul!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jerpa skrev:

Om du ska göra en logga så är vel egentligen Illustrator att föredra då du tillverkar vektorgrafik som kan förstoras o minskas utan att tappa "snygghet" (kom inte på ordet).

Gör du en loga i PS och förminskar den sen förstorar den så blir den väldigt pixlig och förstörd. Om du inte vill sitta och göra spela olika storlekarvilket är jobbigt o drygt.

Det gar utmarkt att gora vektorgrafik i PS ocksa. Sa hela pixelgrejjen kan du och tomten ata upp.

Annars ar freehand macromedias version av ett program att gora vektorgrafik i (vet inte om det riktigt framkom i denna traden) Nu nar Adobe kopt Macromedia kommer Freehand forsvinna och inte utvecklas mer.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det är väl inte säkret att Freehand försvinner, i alla fall inte helt. För Illustrator har en högre inlärningströskel än Freehand och så småningom tror jag att Adobe gör ett *nytt* program med de bästa funktionerna i båda programmen.

Har använt Freehand sedan version 1.0 och vägrar byta till Illustrator, såvida de inte gör programmet lika lättanvänt som Freehand. :D

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)