Vet inte varför, men jag tycker sumbit ska vara till vänster
Om man har en Submit-knapp och en Cancel-knapp, vilken bör vara till vänster och vilken till höger? Visst borde det väl finnas en standard någonstans att följa?
9 svar · 830 visningar · startad av Fia
Om man har en Submit-knapp och en Cancel-knapp, vilken bör vara till vänster och vilken till höger? Visst borde det väl finnas en standard någonstans att följa?
Vet inte varför, men jag tycker sumbit ska vara till vänster
Håller med... submit till vänster... definitivt
Submit till vänster.
Okej, men låt säga att vi först surfar igenom flera sidor där "gå vidare"-funktionen ligger till höger. Så kommer man till sidan där Submit och Cancel finns. Bör Submit fortfarande ligga till vänster då? Det känns ju inkonsekvent. (I det här fallet kan knapparna inte heller omplaceras vertikalt eller liknande, det är bara en höger/vänster-diskussion.)
Finns det ingen gå tillbaka funktion?
Men tycker ändå att vänster sidan känns mest rätt i alla lägen, dem flesta ggr den suttit på "fel" sida har jag då klickat fel hehe
Fia skrev:
Okej, men låt säga att vi först surfar igenom flera sidor där "gå vidare"-funktionen ligger till höger. Så kommer man till sidan där Submit och Cancel finns. Bör Submit fortfarande ligga till vänster då? Det känns ju inkonsekvent. (I det här fallet kan knapparna inte heller omplaceras vertikalt eller liknande, det är bara en höger/vänster-diskussion.)
Då bör du ha en knapp som heter "Slutför" i stället, som ligger på höger sida.
Det är väl troligtvis en guide man går igenom, och för att slutföra den måste man aktivt göra ett val. Det valet bör såklart vara på samma plats som tidigare, så att det inte uppstår några komplikationer som du nämner. OK/Avbryt handlar oftast mer om enstaka förfrågningar.
Jämför med Windows. De har väldigt tydliga riktlinjer för sådant, just för att det ska vara enkelt varje gång.
Ett ytterligare alternativ (bortsett från att göra som standarden) är att göra tester med användare och se i fall de missuppfattar och trycker fel. Då har du svart på vitt.
Håller med Pace i det han säger. Förutom det vill jag också trycka på konsekvens. Inom interaktionsdesign är det viktigt att det ser ut på samma sätt överallt i ett system. Extra viktigt är det att utmärka verb, alltså sådant men kan göra. Allt besökaren kan göra ska ha samma utseende och placering överallt i systemet.
Nu tar ju inte jag i Macintosh ens med tång, men jag vill ändå minnas att Cancel är till vänster och OK till höger. Fast jag vet inte riktigt, det kanske bara var en mardröm.
Tack för era svar! :) Min förfrågan var angående en inlämningsuppgift före jul där jag skulle utvärdera gränssnittet för en annan persons applikation (prototyp). Kom fram till den eminenta lösningen att det inte behövdes någon Cancel-knapp eftersom dialogen bara gällde två steg, men däremot behövdes en Back-knapp och då passade den bäst på vänster sida och Submit på höger. :)
Sjodahl skrev:
Finns det ingen gå tillbaka funktion?
Sjodahl var visst inne på samma spår också. (y)