En bok skall skrivas (för att sedan tryckas) och InDesign skall användas till layout. Vad bör jag ha i åtanke vid starten till ett projekt av denna magnitud?
Samtliga bilder skall vara av hög kvalitet (skärmdumpar och fotografier)
CMYK skall användas
Mer?
Frågor:
Skall all text skrivas i t.ex. Word innan det förs in InDesign eller skall materialet knackas in direkt i ID?
Går det att automatisera denna inmatning så man inte behöver copy-paste:a så mycket text manuellt?
Finns det någon smidig projekthantering i ID som underlättar vid större projekt där många objekt används?
Räcker ~300DPI för att förhindra pixling på tryckta skärmdumpar? I vilket format skall dessa sen exporteras; bör de vektoriseras eller räcker det med högkvalitets BMP?
Bör boken vara på engelska eller svenska? Många facktermer och namn, som har engelskt ursprung, kommer användas och därför känns det inte mer än rätt att skriva allt på just engelska. Å andra sidan är målgruppen vuxna nybörjare och därför kan engelska vara lite tungt att läsa. Synpunkter?
Listorna kan komma att utökas, men dessa frågor har prio 1 så jag kan komma igång. Tack på förhand :)
1. Använd word att skriva i. Mycket av Formateringen kan importeras till ID. Man kan välja vad som skall följa med när du importerar enligt punkt två.
2. CTRL+D importerar filer till ID. Håller du nere shift när du importerat text och klickar högst upp till vänster (vid marginalmarkeringen) på den sidan som du vill börja lägga texten så lägger du in hela texten. Klickar du utan shift så lägger du in en sida i taget. Importerar du en bild så kontriollera så att inte ngn ruta är aktiv, klickar ctrl+d väljer fil, och drar upp en rutadär du vill ha bilden. Högerklicka i rutan med bilden och välj fitting för att anpassa bilden till rutan eller tvärtom.
3. Du kan använda InDesigns bok-funktion, som länkar ihop flera dokument till ett stort. För själva projektet kan jag tänka mig att VersionCue-funktionerna kan vara av intresse.
4. 300 dpi räcker bra, och de bör inte vektoriseras. BMP är funkis, TIFF likaså.
5. Det låter som om publiken är svensk, så då bör du nog sträva efter att skriva på svenska.
Det låter som om publiken är svensk, så då bör du nog sträva efter att skriva på svenska.
Det stämmer, den är i första hand svensk, men jag känner på mig att texten kommer bli väldigt cheesy om den skrivs på svenska. Boken kommer att vara en handbok i Photoshop och att översätta namn på t.ex. verktyg och filter känns helt enkelt fel. Dock har jag fått intrycket (av min närmaste krets) att jag är den enda som värdesätter originalspråk när det gäller mjukvara (inom möjliga omständigheter, såklart) och att alla andra alltid eftersöker översatta versioner; svenskt photoshop, svenskt operativsystem osv, därför är det kanske bäst med svenska trots allt. Det är ju inte jag som ska läsa den sen. ;)
Med tanke på att det kommer att vara många kapitell och mycket bilder så är det självklart att du skall använda IndesignBok. Då påverkar du bara text i det kapitel du jobbar med. Det är inte kul när man ändrar en sak på sidan 4 och det påverkar ngt på sidan 89.
Oavsett vilket språk du skriver på så hade jag uppskattat en "ordlista/översättning" med diverse knappnamn, benämningar och menynamn. Det är lika hopplöst var gång man hittar en tuturial och man inte har "rätt" språk. :)
Det stämmer, den är i första hand svensk, men jag känner på mig att texten kommer bli väldigt cheesy om den skrivs på svenska.
Jag tycker nog att det skulle kännas rätt cheesy med en svensk bok, riktad till en svensk publik, skriven på engelska. Använd gärna de svenska namnen på verktyg och filter, kompletterat med information om vad de heter på originalspråk. :)
4. 300 dpi räcker bra, och de bör inte vektoriseras. BMP är funkis, TIFF likaså.
Tiff är mer att lita på. BMP fungerar lite olika i från program till program. Särskillt CMYK-stöded som varierar. Även om tror att man inte ska stöta på dessa problem tycker jag att det är lika bra att använda tiff. Tryckeriet blir nog gladare då också :). Tiff stöder ju lågupplösta preview-bilder som är bra om du har många bilder så allt flyter på som det ska (går ju enkelt att stänga av om man vill se det exakta resultatet).
Tack för ytterligare bra tips, Nicro! En översikt av översatta namn på verktyg, menynamn, funktioner och termer har lagts på att göra-listan. Om denna sedan skall kombineras med det emission nämnde (tack för det, em), att komplettera de berörda styckena med en översättning av viktiga termer tåls att tänka på. Det kan nog bli rätt bra att ha en box med några översatta ord i marginalen. (y)
Tack, oskob, för att du påpekade fördelarna med TIFF; sådant är oumbärligt att veta i denna fas.
oskob skrev:
Tiff stöder ju lågupplösta preview-bilder som är bra om du har många bilder så allt flyter på som det ska (går ju enkelt att stänga av om man vill se det exakta resultatet).
Själva filformatet .tif innehåller i sig en lågupplöst version av bilden för skärmen. InDesign visar alltså den lågupplösta bilden för dig när du jobbar med dokumentet för att det ska flyta på bättre och bli mindre tungrott för din dator. Vill du se exakt hur det blir högerklickar du på bilden och väljer visningsläge > full kvalité (tror det heter så i alla fall). Väldigt trevligt när man har många högupplösta bilder (som man har när man jobbar med trycksaker :) ).
Skall all text skrivas i t.ex. Word innan det förs in InDesign eller skall materialet knackas in direkt i ID?
Går det att automatisera denna inmatning så man inte behöver copy-paste:a så mycket text manuellt?
Listorna kan komma att utökas, men dessa frågor har prio 1 så jag kan komma igång. Tack på förhand :)
Man brukar ha råtexten som RTF-format och sedan använda funktionen Montera (Heter så i PageMaker. Kommer inte på vad det heter i InDesign). Då får du ett sammanhängande textflöde. Ändrar du någonstans så följer alla andra sidor med. Mycket enklare att arbeta med texten då.