Jag är urusel på att göra pdf-filer som ska gå i tryck. Jobbar mest med digitala pdf-filer så nu vart jag förvirrad.
jag har i allafall fått all grafik och allt till CMYK vilket jag helt är införstådd med.
Nu har tryckeriet ringt och sagt att dom vill inte att texten (brödtexten i broschyren) inte ska vara i fyrfärg utan bara i K.
Eh? Jag använder Openoffice och kan inte förstå var jag ändrar detta. Jag har bara valt svart eller mörkgrå i texten och sen skrivit, därefter har jag sparat ner filen för tryck.
Känner ni igen att tryckerier vill ha texten i endast K och inte i alla CMYK? Hur gör man när grafik och foto på sidan är CMYK men texten ska vara endast K? Finns det något annat program som är lämpligare?
Trycker du med CMYK och forst kor 100% C sen 100% M sen 100% Y far du fargen svart. Men det ar valdigt valdigt svart att lagga dessa tre farger sa de hamnar perfekt ovanpa varandra. (det ar ocksa valdigt ondigt sloseri med farg) Darfor anvander man K som en kompletteringsfarg.
OpenOffice har jag ingen aning om sa dar kan jag inte hjalpa nagot.
TAck för era svar, jag hörde från annat håll också att det kan bli suddigt om man inte gör texten i enbart K och svaret på det fick jag nog här då det är svårt att få CMY exakt ovanpå varandra.
Fast tvärtom. Det är frånvaron av rött, grönt och blått, som ger svärta på en bildskärm. Medan det är närvaron av lika stora mängder cyan, magenta och gult, som ger svärta i tryck.
Fast tvärtom. Det är frånvaron av rött, grönt och blått, som ger svärta på en bildskärm. Medan det är närvaron av lika stora mängder cyan, magenta och gult, som ger svärta i tryck.
Rent matematiskt skulle man kunna hävda det, men i praktiken så fungerar det inte, eftersom cyan, magenta och gult inte filterar färgerna helt linjärt. Med endast CMY blir det omöjligt att återge alla färger, och huvudsakligen av den anledningen kompletterar man med svart. Precis som Okkido nämner är det också svårt att passa in färgerna helt perfekt, och man vill inte behöva kludda på med massor av färg för att få svärta. Inte så mycket pga ekonomiska skäl, utan helt enkelt för att pappret inte kan ta emot hur mycket färg som helst, och torktiden skulle öka på ett ohållbart sätt.
Det är också viktigt att komma ihåg att inte ens CMYK (med svart) är en total färgrymd, och att konvertering mellan CMYK och RGB är en inexakt konvertering. Därför ska man inte hålla på och konvertera mellan de olika rymderna i onödan, utan försöka att begränsa konverteringen till ett tillfälle.
Rent matematiskt skulle man kunna hävda det, men i praktiken så fungerar det inte, eftersom cyan, magenta och gult inte filterar färgerna helt linjärt.
Visst. Men nu var det endast en invändning mot teorin i Tydals inlägg. Ett sätt att påpeka skillnaderna mellan additiv och subtraktiv färgblandning.