webForumDet fria alternativet

det här med design...

Design & grafik

9 svar · 805 visningar · startad av Cassady

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Frågan#1

Nu har jag pillat lite med php och sql ett tag och knåpat ihop lite sidor till höger och vänster. Dock har jag bara fokuserat på funktionalitet och mer eller mindre ignorerat det här med design. Nu skulle jag behöva lite tips på vad man bör tänka på om man skall designa websidor. (OBS! Jag är nybörjare så inga otrevligheter nu va?? ;) )

1- Vad bör man koda i förutom html (och php då). CSS? något mer?
2- Hur bör man ställa sig till det här med skärmupplösningar? Man vill ju gärna att sidan skall se bra ut oavsett vad besökaren har för upplösning på sin skärm. Vad bör man tänka på?
3- Koda sin grundidé först och ändra efter tycke och smak eller göra designen först och sen koda den?
4- Är frames aktuellt eller skiter man i det nu för tiden?

Medlem sedan okt. 2002170 inlägg

1. inte vad jag kan komma på.

2. jag rekommenderar mina kunder på upplösningarna 800x600 och 1024x768. jag försöker komma bort från 800x600-intervallet, eftersom många (nya) skärmar idag inte har mindre än 1024 i upplösning. är trött på att konstant utveckla sidor med vidare horisontell scroll, när det faktiskt finns mycket plats på sidorna. jag har ingen konkret statistik över upplösningar, men kan knappast tro på att huvudparten av "Svensson" fortfarande sitter på 800x600. synskadade och föråldrade maskiner är dock något man får ta hänsyn till - men det är upp till hemsidans målgrupp och kundens önskemål. det viktigaste för dig är egentligen bara att upplysa kunden, så får denne avgöra själv; fördelar och nackdelar med en mindre respektive större upplösning.