webForumDet fria alternativet

det här med design...

Design & grafik

9 svar · 805 visningar · startad av Cassady

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Frågan#1

Nu har jag pillat lite med php och sql ett tag och knåpat ihop lite sidor till höger och vänster. Dock har jag bara fokuserat på funktionalitet och mer eller mindre ignorerat det här med design. Nu skulle jag behöva lite tips på vad man bör tänka på om man skall designa websidor. (OBS! Jag är nybörjare så inga otrevligheter nu va?? ;) )

1- Vad bör man koda i förutom html (och php då). CSS? något mer?
2- Hur bör man ställa sig till det här med skärmupplösningar? Man vill ju gärna att sidan skall se bra ut oavsett vad besökaren har för upplösning på sin skärm. Vad bör man tänka på?
3- Koda sin grundidé först och ändra efter tycke och smak eller göra designen först och sen koda den?
4- Är frames aktuellt eller skiter man i det nu för tiden?

Medlem sedan okt. 2002170 inlägg

1. inte vad jag kan komma på.

2. jag rekommenderar mina kunder på upplösningarna 800x600 och 1024x768. jag försöker komma bort från 800x600-intervallet, eftersom många (nya) skärmar idag inte har mindre än 1024 i upplösning. är trött på att konstant utveckla sidor med vidare horisontell scroll, när det faktiskt finns mycket plats på sidorna. jag har ingen konkret statistik över upplösningar, men kan knappast tro på att huvudparten av "Svensson" fortfarande sitter på 800x600. synskadade och föråldrade maskiner är dock något man får ta hänsyn till - men det är upp till hemsidans målgrupp och kundens önskemål. det viktigaste för dig är egentligen bara att upplysa kunden, så får denne avgöra själv; fördelar och nackdelar med en mindre respektive större upplösning.

3. det beror verkligen helt och hållet på. för en tid tillbaka satt jag och skissade idéer i Photoshop, sträckte ut linjaler vart tabeller och mått skulle befinna sig, klippte och skapade en lättare variant av "mall", som jag sedan "prövade" i Dreamweaver. numera leker jag på tok för mycket i CSS istället - av egen erfarenhet har jag exempelvis insett att exempelvis begränsa menyer till ren textform, istället för att göra det i snyggare förpackning genom att använda ett valfritt typsnitt som bild istället; detta blir dock bra mycket mer övertid när kunden väl vill ha korrektur. sen huruvida vad sidan handlar om - målgrupp? behövs det mycket programmering? administrationsgränssnitt? användarvänlighet? språkval? för att förenkla mitt sömndruckna skitsnack: gör en mall i Photoshop, leverera denna till kunden, få godkänt, koda, leverera, korrektur, och så vidare. det handlar ju egentligen bara om att förenkla för dig själv och kund; att du kan effektivisera ditt arbete som gynnar tiden - den enda begränsande faktorn när man har flera arbeten på G.

4. jag skulle fullkomligen skita i det om jag vore dig. frames, eller ramar, för mig personligen är riktigt onödigt och idiotiskt. dessutom fult. inte för att jag är någon stjärna på att koda php, men jag skulle hellre använda mig av funktioner i den kodningen än att använda ramar. det -var- effektivt och smidigt, men nu har såpass många alternativ bubblat upp mot ytan, där det sämsta alternativet till och med är bättre än ramar. här handlar det givetvis också om vad det är för sida du egentligen ska bygga upp; kundens hemsida kanske helt enkelt inte kräver särskilt mycket underhåll och då kan du ju utnyttja enkelheten i att använda dig av ramar. det underlättar för dig, och du får bra betalt av en nöjd kund, istället för vice versa.

öhm. jag är trött. hoppas något av min ordjungel gjorde någon form av nytta.

Det där kalla jag ett svar! Många tummar ypp! (y) (y) (y) (y) (y) (y)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det var ett _riktigt_ svarj. Tänkte tillägga min kommentar angående punkt 4. Jag är riktig designmänniska (som iofs också vill ha smidig funktion). Brukar tänka designen först liksom, sedan får man försöka få det och se ut som man vill genom kodningen. Brukar också rita upp i Photoshop för att sedan gå över till kodningen. MEN, en sak är ju ganska viktigt, det gäller att veta hur man kan koda också, eller jag menar, VAD man göra med koden. Det kan ju begränsa designen avsevärt om man inte vet hur man ska lösa vissa designproblem kodmässigt. Så oavsett vilken ände man börjar i tycker jag det är lika viktigt att ha stor kännedom om motsatt ände för bra resultat.

Medlem sedan okt. 2002170 inlägg

det gör du hur du vill, egentligen. jag bör väl poängtera att jag inte är någon kodare, men har under mina år ändå suttit och pillat litegrann. på så sätt kan jag inte uttala mig om att knuten mellan databaser och ren layout är total sanning - jag låter det vara osagt. å andra sidan anser jag själv att med enkel HTML och CSS, tillsammans med Photoshop och ditt önskat kodspråk, ger dig önskat slutresultat hur du än egentligen bär dig åt. det finns ju faktiskt ingenting som du inte kan göra. därför är det inte något sätt som är felaktigt, utan beror på ditt sätt att arbete. jag har redan förklarat mitt tillvägagångssätt - någorlunda, så att säga - och kan inte riktigt hålla med om att "det kan ju begränsa designen avsevärt om man inte vet hur man ska lösa vissa designproblem kodmässigt", som du nämnde. vad jag vet är kodning en lika svår nöt att knäcka, men går definitivt att lösa, hur du egentligen tillverkar sidan.

när jag får mindre uppdrag, lägger jag inte upp något direkt schema över hur tillvägagångssättet på ett såpass effektivt sätt reducerar tidsaspekten mycket - utan multitaskar mellan Photoshop och Dreamweaver, tills jag får det resultat jag har i skallen. det är ju trots allt de grå små som befinner sig innuti ditt huvud som producerar slutresultatet, inte någon mall i Photoshop eller kodkännedom. allt går att lösa - faktiskt.

Nu har jag börjat leka lite med diverse designer samtidigt som jag testar sessions. Det mesta ser för djävlxxt ut och mina sessions vill inte funka :e

allt är i sin ordning m.a.o :birp

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag skulle rekommendera att du följer xhtml istället för html... Är ju nästan precis samma sak fast en nyare standard...

När du senare börjar med designen tycker jag du skall validera din sida på http://validator.w3.org/check/referer och http://jigsaw.w3.org/css-validator/check/referer för att få veta om din sida följer standarder. Följer sidan standarder så ser den oftare likadan ut i olika webbläsare...

Jag skulle också rekommendera att du kontrollerar din sida i olika webbläsare såsom t.ex. Internt Explorer, Firefox och Opera. Åtminstonne om du vill vara lite professionel...

Något som jag tror man kan ha stor nytta av är om man läser en bok i användbar webbsdesign. Där får du alla dessa aspekter med färger, upplösningar och kanske till och med ramar om det är en bra...

Jo jag insåg just att vissa saker jag kodat ser olika ut i IE och firefox. Det här med färger är ju rätt intressant med. Skulle vara kul att göra något helt i svart, vitt, grått men det får vänta tills jag kan något om det här :birp

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Cassady skrev:

Jo jag insåg just att vissa saker jag kodat ser olika ut i IE och firefox. Det här med färger är ju rätt intressant med. Skulle vara kul att göra något helt i svart, vitt, grått men det får vänta tills jag kan något om det här :birp

Tänk då på att om resultatet blir olika så beror felet säkerligen på IE. Jag hoppas verkligen att de tänkt till lite i nya versionen men jag vet inte om jag vågar :(

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

En bra hemsida skall bestå av treenigheten: funktion, innehåll och design. Har man ett av dessa tre blir det ingen bra sida. Har man två blir den okej men lyckas inte hålla kvar besökarna. Därför bör alla dessa delar väga lika tungt och kodningen borde på så vis konstrueras efter att man uppnått dessa tre grundpelare.

Däremot bör man ha en tankte på att sidan skall realiseras längre fram och därför skapa design och funktioner som det finns möjlighet att bygga.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)