Jag vill skapa en pdf i illustrator, vilken ska vara text över 3 sidor. Hur gör jag detta? Om jag gör en ny fil i A4-format, så blir det ju bara en sida (automatiskt).
Har du dessutom suttit i Illustrator så lär inte InDesign kännas som någon skrämmande nyhet. I mina ögon märks det att de tillhör samma paket (om det nu är CS/CS2 man sitter med).
Nä, jag känner igen det ganska bra. Dock är det ju mer avskalat.
Försöker infoga en blid med transparant bakgrund (pdf-fil), så jag kopierar från photoshop och pastar in inDesign. Då får den dock vit bakgrund. Hur ska jag göra för att behålla bakgrunden?
transparens ska du vara mycket försiktig med i InDesign och Illustrator. vad ska du göra med kompositionen? skicka till tryck? printa ut på färglaser? använda för skärm?
jag har egentligen aldrig använt Photoshop och direkt för att kopiera/klistra in dokument eller objekt. jag förstår inte vad du menar - du har öppnat en PDF i Photoshop, markerat, kopierat och klistrat in i InDesign? varför, om så är fallet?
spara om filen till en PSD eller PDF med transparent bakgrund, montera i InDesign, och använd Object -> Clipping Path. eller urklippsbanor, som det så fint heter.
nu ska det funka.
viktigt är också, om detta ska till tryck, att ställa in High Quality under Edit -> Transparancy Flattener Presets. annars kommer både Distiller eller Export -> PDF i InDesign klaga på att det inte blir i korrekt upplösning för tryck.
jävlar vad trött jag är. hoppas jag babblat någorlunda sammanhängande.
Tack för det. Dock har jag inte alls koll på detta.. Att jag tar ctrl c i photoshop och ctrl v i indesign är för att jag inte har hittat någon import-funktion!
När jag gör som jag gör, blir det en rekangular bild, där indesign fyller i det transparanta med vitt.. Clipping path fungerar inte, förmodligen av den anledningen att det är vitt där (och inte transparent).
Finns det någon bra site där jag kan lära mig sånt här?
File/Place blev det.. Och dessutom fick jag göra om pdf-en, så att den endast innehöll det lager som skulle skrivas. Sen funkar det bra.
Förutom när jag ska exportera till PDF. Jag har bara en röd fyrkant, och min bild framför (den med transparent bakgrund). Så vitt jag vet är det ingen blend på bilden. Dock blir det en liten lite vit kant runt den, vid vissa zoomningar, t.ex. 200%
Dessutom kommer varningstext upp. Är detta ett vanligt fel?
The document's transparency blend does not match the destination color space specified in the Export Adobe PDF settings. To avoid color appearance changes in the PDF, click cancel and change either the document's transparency blend space, or the destination color space. Or click OK to continue with the following settings.
viktigt är också, om detta ska till tryck, att ställa in High Quality under Edit -> Transparancy Flattener Presets. annars kommer både Distiller eller Export -> PDF i InDesign klaga på att det inte blir i korrekt upplösning för tryck.
Hmm.. Det verkar inte som om min Transparency flatterner preset sparas.. jag väljer high, trycker ok, men om jag öppnar igen är den tillbaka på low! Hur kommer detta sig?
Nu orkar jag inte läsa hela tråden. Men jag tänkte på det där med flera sidor. Jag brukar manuellt slå ihop sidorna i Acrobat till ett enda dokument. Acrobat är inge vidare layoutprogram, men till nöds kan man justera lite smått.
Om man verkligen vill jobba flersidigt i Illustrator(kanske inte har tillgång till ett layoutprogram) så skapar man ett dokument som har formatet som alla sidorna tillsammans (liggande bredvid varandra). Sedan går man in i utskriftsformat->Indelning->sidor sida vid sida.
En bra beskrivning med bilder och allt finns i Illustrators hjälp. Sök efter avsnittet "Dela upp ritytan i flera sidindelningar"
Men enklast är som redan nämnt att jobba med enskilda dokument och sedan sammanfoga dem via acrobat.
486 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e