jag håller på med en ny layout för min sida och undrar vad ni tycker om den?
den översta delen ser väl rätt avkapad ut men den kommer sitta längst upp på sidan ungefär som att den hänger ner. i content boxen kommer jag att ha iframes
Enda negativa jag skulle kunna komma på är, ska du verkligen ha texten på en grå bakgrund? Jag föredrar näligen alltid Vit efterssom personer med nedsatt syn kan få svårt att se annars.
contenet boxen är ju en iframe och den är halvtransparent så de är väldigt lätt att se texten. ramen gjorde jag i olika delar efter att ha kollat på några tutorials för att få tips och inspiration. efter att jag gjort delarna så tog jag helt enkelt och infogade dom där lekte lite med magic wand tool
Sen tycker jag inte om någon form av frame, men men... Det är upp till var och en. Lägg gärna ett JavaScript på sidorna som kommer ligga i iframen då det ibland kommer in personer på den sidan som då inte har tillgång till en meny.
Går helt bort för min del, men då gillar jag inte "photoshopsidor" heller... Visst, snyggt jobbat men det funkar inte i mina ögon iaf.
Fan va elak jag känner mig! :p
Det är ju ändå inget dåligt jobb... Det verkar också som att han skall ha en del tutorials och design-grejor på sidan vilket i sådana fall är helt rätt. En stel sida med fina tutorials känns inte heller helt rätt, eller hur? ;)
somekind skrev:
hm okej.. har inte så bra koll på hur man gör de, är mer lagd åt designhålllet än kodningen ;) har du nåt script som gör de?
Hmm, jag hade. Hittar det dock inte nu. Det är dock inte mycket kod...
Hittade detta i en tråd här på webforum:
<!-- det som behövs för att inkludera javascripten -->
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
var loc, currenturl, first
if (window.parent.frames.length!=4)
{
//reply = confirm("Denna sida saknar ram. Vill du ladda ramarna?");
//if (reply)
//{
currenturl = document.location;
location.replace("/index.php?" + currenturl);
//}
}
// -->
</script>
koden kontrollerar så att ramen som innehåller sidan heter något på fyra bokstäver. Man borde kunna kontrollera lika lätt vad namnet är. Döper du din iframe till "innehall" så kontroollerar du så att längden är 8 tecken eller ändra lite i koden så kontrollerar du namnet.
Fråga gärna i JavaScript-delen om du får problem...
Det är ju ändå inget dåligt jobb... Det verkar också som att han skall ha en del tutorials och design-grejor på sidan vilket i sådana fall är helt rätt. En stel sida med fina tutorials känns inte heller helt rätt, eller hur? ;)
förresten, kom de på nu, du skrev nåt om tutorials.. jag har 10 färdiga tutorials redan som ska va på sidan. allt är klart på den utom contact, templates och download sidorna
Den går bort för mig också. För mig så förmedlar den här sidan en 90-talskänsla. Alldeles för mycket krussiduller och krimskrams. Photoshop i all ära, men ibland blir det för mycket.
Jag skulle inte stanna mer än 10 sekunder på den sidan. :l
jag kan nog dessvärre hålla med förgående talare. metallooken med den på tok för "detaljerade 90-talskänslan" is out of date. om jag vore dig skulle jag börja med att lära mig stylesheets och få förståelse för det, till en början. gör omvänt, som så många annars gör fel; börja med kodning, och avsluta med bildhantering - visserligen är det lättare att skissa upp mallar i Photoshop eller dyl., men försök få ett humm om hur HTML/CSS funkar först, så blir det bra mycket enklare när mallen du gjort i bildhanteringsprogrammet väl ska placeras i koden.
har även synpunkter på typsnittet som rubrik, "Your Site Name"; https://www.dafont.com och leta upp ett bättre. detta håller inte alls.
bilden. skit i den fullkomligt. en industriell look tillsammans med vacker natur? för mig blir det ketchup på blodpudding. jag kan förstå drömkänslan med stjärnor och stoft i bilden, men tillsammans med helhetskonceptet så blir detta mycket dåligt.
bredda sidan. nu är det visserligen som så att många kanske inte sitter på samma upplösning som jag, 1600x1200, men jag tycker det känns obekvämt och trångt med en såpass liten ram.
Visst att den ger en gammal känsla men den är inte dålig för det. Finns rejält mycket sämmre sidor där ute...
Fundera också på om du inte vill ha en annan copyright såsom Creative Commons eller liknande... jag tycker i alla fall att det är onödigt med en massa stenhård copyright när det ändå heter "det finns inga nya layouter, alla bara härmar alla andra". Jag skyddar bara mina sidor mot att utnyttjas kommerciellt... En liten tanke bara :)
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e