webForumDet fria alternativet

Egen pensel i Photoshop...

Design & grafik

9 svar · 657 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

När jag skapar en egen pensel i Photoshop CS med ett eget namn så lägger den sig längst ner osv och jag kan återanvända den. När jag sedan byter kategori penslar exempelvis till "Naturpenslar" och sedan vill komma åt den pensel jag skapat..hur kommer jag då åt den?
Ska den sparas i en speciell mapp eller något?
Jättetacksam för hjälp!

Mvh

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg

Jag tror att du måste ha sparat den penseluppsättningen. Annars går den pensel du lagt till, men inte sparat, förlorad. Det borde finnas någon i stil med spara uppsättning. Men jag är lite osäker på detta, någon annan kanske kan ge definitivt svar?

Provade lite nu. Jag kan få den sparad på någorlunda sätt om jag sparar en hel uppsättning med ett namn. Dock fattar jag inte riktigt.
Bör man skapa en ny uppsättning och lägga sina egna penslar där?
När jag väl skapat en egen uppsättning så ligger det ju andra penslar där också. Jag vill ju bara ha mina egna.

Jag behöver lite hjälp!

Mvh

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men om du gör en pensel (brush) så hamnar den ju i "Brush Tip Shape" och inställningen för den hamnar i "Brush Presets" om du tittar i dom båda så borde den finnas med där. Man ska inte behöva spara den alls. Om jag nu är på rätt spår då alltså...

JAg är ute efter att spara en pensel och sedan komma åt den vid senare tillfälle. Om jag återställer penslar så hittar jag den inte. Innan ser jag den men inte när jag återställer.

Samma sak gäller ju även när man skapar egna former eller övertoningar.
Skapa en egen övertoning eller pensel med ett eget namn.
SEdan ser du din nya pensel i paletten.
Tryck på svarta pilen i paletten och välj "återställ". Hittar du då din pensel sedan? Det gör inte jag eller så har jag missförstått hela grejen.

Medlem sedan nov. 2004438 inlägg

Fundera lite över "återställa"... ;) Då återgår du ju till grundinstillningarna - inte så konstigt att din egenhändigt kreerade pensel försvinner?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Näe precis... om du återställer blir det ju som det var när du installerade PS, dvs "grundinställt"! Om du då ska få tillbaka dom så måste du ha sparat dom någonstans som en fil, för att sedan ladda in.

Medlem sedan sep. 200554 inlägg

Följande har jag kommit fram till på egen hand (det är möjligt att jag just återuppfunnit hjulet) :
Skapa en egen pensel. Välj "Define Brush Preset" från Edit-menyn. Ge den ett namn. Nu finns den som bekant längst ner. Högerklicka med penselverktyget valt i ett öppet dokument, välj "Preset Manager" genom att fälla ner menyn från "pilen" i dialogrutan. Markera alla gamla penslar utom din egen och radera. Välj "Save Set.." och ge det ett namn, t.ex. "Egna". Du kan inte se (tror jag) setet förrän nästa gång du startar PS. När du vill lägga till nya penslar väljer du "Egna" först, sen skapar du och lägger till på samma sätt som innan. Hoppas det var rätt.

Red:
Glöm inte att spara när du har lagt till nya penslar innan du väljer ett annat set. Från menyn där man väljer olika uppsättningar väljer du "Save Brushes" och spara som "Egna" (skriv över).

Men det gäller inte bara "återställa" :-) Även när jag byter uppsättning.

Ska nu kolla på det Orient skrev. Hör av mig hur det blivit.!
Tack för hjälpen!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)