webForumDet fria alternativet

Sedlar

Design & grafik

16 svar · 1 577 visningar · startad av echoSwe

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag försöker skriva ut en bild på en massa sedlar som jag har hämtat från riksbankens sida med pressbilder, men när skrivaren har skrivit ut bilden så lägger den till en webbadress under den (https://www.rulesforuse.org) och vägrar skriva ut resten av dokumentet - är det någon som vet hur jag kan få bort den här jobbigt sedel-igenkänningstekniken? I vilket lager av utskriftsprocessen sitter kollen?
/Henke

Medlem sedan juni 2001239 inlägg

Det är kanske inte meningen att du ska kunna skriva ut sedlar själv och dessutom är det kanske inte ens lagligt att göra det oavsett om man ska använda det till något oskyldigt litetet projekt, typ en skolpjäs eller liknande. Någon annan på forumet kan kanske svara på hur pass lagligt det är.

Mitt bästa råd är att testa en annan skrivare.

"riksbankens sida med pressbilder"
skrev jag

och jag skriver inte ut sedlar, jag skriver ut en bild på en massa olika sedlar som inte ligger vertikalt, och jag skriver inte ut dem i rätt storlek heller. du tror väl inte att jag är så dum att jag frågar på ett forum hur jag skriver ut så äkta sedlar som möjligt??? så håll dina syrliga kommentarer för dig själv!
försöker skriva ut den här
http://www.riksbank.com/upload/Bilder_riksbank/Kat_sedlar_mynt/nr3_low.jpg

för övrigt så skrivs bilden på sedlarna ut, men inte resten av dokumentet, och därför undrar jag om det är möjligt att få hela dokumentet att skrivas ut?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Kanske ingen lösning på ditt problem, men ändå rätt intressant läsning:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=92254

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Du... det är inbyggt i sedlarna! Iallafall de nya. Testa att scanna in en sedel och sedan skriva ut den. Det går inte, ja jag antar att det beror på antingen grafikprogrammet eller skrivardrivrutin. Men något känner igen vattenmärket och säger att det är "bankhandling" eller något. Jag tror man kan kringgå det genom att använda något som skiter i det där vattenmärket. Alternativt hacka vattenmärket. Kolla bifogad bild som jag råkar ha liggandes på skrivbordet, är den olämplig att posta får nån ta bort den!

This application does not support the printing of banknote images.jpg

*harkel* ...jaha... läste inte första inlägget tillräckligt tydligt. Alltså, det är nog kanske något sorts vattenmärke eller så på den där bilden också då. Annars är det väl programmet du använder som gör det. Låter väldans konstigt, vad använder du för program/skrivare?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Det ar photoshop som gor det ja, det finns nagot trix for att stanga av den checken (manga gor det for att det tar extra tid att oppna en bild efteresom den ska checkas)

Lat mig leta runt lite sa aterkommer jag.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Okkido skrev:

[...] (manga gor det for att det tar extra tid att oppna en bild efteresom den ska checkas) [...]

Den där Fredrik från Adobe sa ju att tiden för att kontrollera bilden var någon bråkdel av en sekund och kunde knappast uppfattas av användaren... Märkligt. :q

Tungt... kolla här:

http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/eurion.pdf

Det är dom där små cirklarna i sedlarna som detekteras, det i sin tur är en speciell algoritm som innehåller informationen (banknote och bank). Källa Här också: Intressant...

(det var en länk till den där pdf'en i wF-trådlänken här ovan också)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Gein skrev:

Den där Fredrik från Adobe sa ju att tiden för att kontrollera bilden var någon bråkdel av en sekund och kunde knappast uppfattas av användaren... Märkligt. :q

Det vet jag inget om, jag har aldrig forsokt oppna nagra sedlar i PS.
Men jag vet att nar det kom, var det i 7:an? Sa var det en massa liv om det.

Hur ar det med mynt forresten? :OO

Jag tror det kom efter 7'an, för jag har för mig det stod att det gick att öppna utan problem i 7'an i infon där.

My progress in this case: Jo, jag testade att redigera bort dom där små gula cirklarna ur bilden, men det hjälpte inte. Tror det är nåt med det där komplexa mönstret. Något som gick däremot, det var att sträcka bilden t ex horisontellt i 200% :) Dom ser lite dumma ut när man skriver ut dom då bara :)

Hej och tack för alla svar :)

Jag har inte testat photoshop eftersom jag hade för mig att det inte fungerade där. Jag testade med två andra program. Adobe Acrobat Reader 5, Adobe Acrobat Reader 7 och OpenOffice 2 Beta. Ingen av dem fungerar. Gissar att det ligger i skrivardrivrutinerna - någon som kan backa upp detta eller kan förklara hur man ska göra för att få bort checken?

Annars får jag väl testa med en annan skrivare ;).

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Bara en liten parantes. Jag lyckades utan problem öppna bilden http://www.riksbank.se/upload/bilder/Pressbilder/Genrebilder_sedlar_och_mynt/nr22_hog.jpg i Photoshop CS. I och för sig så högerklickade jag på den och valde "Kopiera bild" och sen klistrade in i Phsp.

Lustigt iaf.

echoSwe: Fredrik Rossander, från Adobe skrev ju att vissa skrivare har ett inbyggt skydd mot utskrift av sedlar. Så pröva en annan? :)

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Vad har du för skrivare?

Daniel: Ja, jag har inte öppnat den i photoshop alls, faktiskt, då det är en artikel som jag har illustrerat med bilden... gissar att problemen uppkommer när man försöker skriva ut den, och inte bara att öppna.
mwin: HP DeskJet 5150

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Jag gissar på att det är skrivaren.. har svårt att se att Acrobat eller drivrutinerna skulle vara problemet. Även i en enklare bläckstråleskrivare finns en ripp som analyserar och omvandlar data före utskrift. Det är antagligen där det säger stopp..

silfver skrev:

Bara en liten parantes. Jag lyckades utan problem öppna bilden http://www.riksbank.se/upload/bilder/Pressbilder/Genrebilder_sedlar_och_mynt/nr22_hog.jpg i Photoshop CS. I och för sig så högerklickade jag på den och valde "Kopiera bild" och sen klistrade in i Phsp.

Hmm. Den där bilden "nr22_hog.jpg" den verkar inte innehålla det där. För om jag laddar ner den bilden och öppnar i PS säger den inte till. Öppnar jag däremot min scannade sedel säger den till (ja även vid utskrift).
MEN... om jag tog och öppnade min sedel i IE, kopierade som du gjorde. Tog ett nytt dokument i PS, klistrade in den, försöker skriva ut, då säger den INTE till.... detta var mysko/intressant :)

654 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
516 ms — ändringar (db)