Jag jobbar med Mac (OS Tiger) och har problem med färgerna när jag ska komprimera bilder med PNG-24 och importera dem i Flash (MX 2004 Pro.) Så länge jag är i Photoshop (CS 8) ser allt bra ut, även när PNG-bilden visas ser färgerna helt OK ut. Men när jag importerar dem i Flash ser färgerna helt annorlunda ut, de bleknar något fruktansvärt! Jag har provat många olika inställningar i Photoshop, bl.a. ändrat ICC-profiler men jag märker ingen skillnad...
Tror att jag inte haft några större problem när jag jobbar med min PC. Kan det vara något fel på OS? Eller är det någon inställning jag misssat?
Du har sett till så att du använder "Lossless" i properties på den importerade bilden? Jag har för mig att den använder färg-komprimering per default på alla system. Flash PNG support nu är lite vekt, i och med att den inte kommer med inbyggd codec för avläsning av png formatet. I den nya version 8, som finns ute nu, ska stödet för PNG vara markant bättre från vad jag hört.. Så jag råder dig att uppgradera, om det finns möjlighet. Det kan i varje fall vara värt att ta en trial, för att se om det hjälper.
Du har sett till så att du använder "Lossless" i properties på den importerade bilden? Jag har för mig att den använder färg-komprimering per default på alla system. Flash PNG support nu är lite vekt, i och med att den inte kommer med inbyggd codec för avläsning av png formatet. I den nya version 8, som finns ute nu, ska stödet för PNG vara markant bättre från vad jag hört.. Så jag råder dig att uppgradera, om det finns möjlighet. Det kan i varje fall vara värt att ta en trial, för att se om det hjälper.
Vadå version 8? Är det en uppdatering på PNG eller menar du Photoshop CS2? Jag sitter på CS1 (8) nu...
Vad är "Lossless"? Menar du komprimeringsgraden på PNG-filen? Kan man påverka den? Jag vet att det går på JPEG och GIF men PNG-24...?
Jag har samma problem. Eller har alltid haft samma problem snarare. Det är som att PS använder ett annat färgschema. Ser kanonbra ut i PS och sedan när man exporterar bleknar allt.
vanligt flashproblem :)
finns egentligen ingen perfekt losning, men jag gor sahar;
nar man bild ar klar for flash skapar jag ett nytt adjustment layer for brightness/contrast och gor allt mkt mer intensivt (dvs skiter i om allt ser for intensivt ut i ps), vilket resulterar i att pngen ser bra ut i flash.
jobbigt som fan.
men anda bra losningen som finns. tyvarr.
Det var ett tag sedan jag svarade på den här tråden, men de PNG problem som jag har haft med Windows och IE/Photoshop löstes genom att låta pngcrush fixa bilden. Numera har jag lagt till det programmet i min högerklicks-meny så att jag alltid har det nära. Det hjälpte mig, kanske funkar för dig med.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e