webForumDet fria alternativet

Rätta till färger i efterhand med PS

Design & grafik

10 svar · 348 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Min kamera har problem med rosa/lila/röda toner. Det resulterar oftast i att mörkrosa saker blir urblekt grisskära och lila saker blir blekblå. Går det att justera i efterhand i Photoshop? Någon som kan tipsa mig hur man gör? :q

Bifogar en exempelbild på backtimjan som jag tagit, där blommorna är blekrosa. Jämför med bild från Dueholms Plantskole som visar en mer naturtrogen färg.

wf_backtimjan.jpg
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Problemet som jag ser det är hur kameran mäter bilden. Dels är den lite för ljus då den försöker "jämna ut" exponeringen till 18% grå så att säga, så bättre exponering kan krävas. Dock har kameran också lite rödstick i sig, som många digitalkameror har). Dessutom har bilden du länkar till tagits i eftermiddagsljus och du verkar ha tagit din bild i skugga eller under en molnig dag, så mättnaden i färgerna är en helt annan.

Men visst går det att fixa i Photoshop. Om du provar Automatisk färg under bildjustering blir bilden nästan för blå, och då du inte har något grått i bilden kan det vara svårt att ställa in vitbalansen korrekt. Du kan sen gå in i Nyans/Mättnad och justera i reglagen för Röda och Magenta och även öka den generella mättnaden så att färgerna blir mer mustiga. Du kan även gå in Nivåer eller Kurvor för att göra bilden något mörkare i mellantonerna. Om du redigerar en bild på ett eget lager kan du också blanda lagren (med opacitet) om det blir lite för mycket av det goda.

Så här blev bilden när jag redigerade den... men som sagt, jag var inte där och solen lyste inte. :e

litenblomfix.jpg
Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Jag brukar använda nivåer och kurvor. Man får bäst kontroll då, även om det kanvara lite knixigt. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

K@llen skrev:

Jag brukar använda nivåer och kurvor. Man får bäst kontroll då, även om det kanvara lite knixigt. :)

Samma här.

Att köra autonivåer har jag som standard när jag redigerar mina bilder, sen så får man utgå från resultatet efter det.

Ännu ett tips är att ljusmäta i handflatan istället för mot motivet. Normala hudtoner motsvarar ungefär ett gråkort. Dina bilder lär bli bättre exponerade, om du nu har möjlighet att ställa exponeringen manuellt.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Fast det är väl färgkorrigering som diskuteras här?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

UlfT, jo, fast bilden är också felaktigt exponerad, en aning överexponerad. För korrekt färgkorrigering bör man nog ha ett gråkort att mäta med då automatisk vitbalans inte alltid är att lita på.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag brukar använda förhandsinställningarna (preset) på vitbalans, det är rätt praktiskt och ger ofta bra resultat. I olika belysning kanske jag tar ett papper och ställer den manuellt.
För att ändra färgerna brukar jag också använda nivåer. Men oftast fotofilter-funktionen, väldigt bra.

UlfT skrev:

En ljusgul blomma kan lätt bli vit och utfrätt vid fel exponering. Har du ingen teckning i högdagrarna är det kört när du kommer hem. Då kan du färgbalansera bäst du kan och vill. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

K@llen skrev:

UlfT skrev:

En ljusgul blomma kan lätt bli vit och utfrätt vid fel exponering. Har du ingen teckning i högdagrarna är det kört när du kommer hem. Då kan du färgbalansera bäst du kan och vill. :)

Om färgerna har blivit fel pga överexponering, kommer de inte bli korrekta med hjälp av justering av ljusnivåerna heller.

UlfT skrev:

K@llen skrev:

UlfT skrev:

Om färgerna har blivit fel pga överexponering, kommer de inte bli korrekta med hjälp av justering av ljusnivåerna heller.

Är ju precis det jag säger. Därav exponeringstipset. Det du möjligen kan korrigera bort är färgsticket som kameran ger. :)

290 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
162 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)