webForumDet fria alternativet

Bildformat vid tryck?

Design & grafikur Design & Grafik

10 svar · 755 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Kan man använda Jpeg och gif vid trycksaker eller är det bara EPS och TIF?

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Vet inte men när jag skulle trycka en grej så ville dom hade det i eps-format. Så svårt är det väl inte att konvertera...

Medlem sedan mars 200399 inlägg

Eps är vektorbaserat och är oftast att rekommendera, då det går att skala om utan att bli kantigt aller grynigt. Tiff kan vara lurigt då kompressionsmetoden bakom kan variera. Jpeg och gif rekommenderas inte, dock har man tilräckligt hög upplösning på bilden så går det bra iaf.

Ok tack för hjälpen!

Mvh

Medlem sedan juli 200546 inlägg

Som föregående sa så är .eps är väldigt bra eftersom man kan skala om bilderna utan att förlora någon kvalite. Jpeg går också bra att använda som tryck format så länge du har valt ett högt dpi värde, bilder på internet ligger på 72dpi, ska du trycka så ska det minst ligga på 150dpi (Gärna 300dpi).

Trycker du en bild på 72dpi så blir den pixlig och grynig. :o

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Precis ja. När jag jobbade på en skolfoto-firma höll vi oss till EPS då det gick annars var det Jpeg-bilder i maxkvalitet på 300 dpi.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Som redan har konstaterats, är eps vektorbaserat. Det innebär att eps är lämpligt för vissa typer av grafik. Det kan exempelvis röra sig om loggor, eller annat med stora enfärgade fält (därmed inte sagt att bilden skulle vara enfärgad, utan att den är uppbyggd av ett antal fält och linjer). Fotografiska bilder ska inte vara eps. Då är det bättre med något rasterformat. TIFF är ett exempel på ett sådant som passar bra. Vill man, kan man ha en TIFF-bild i CMYK-format, något som tryckerier ofta gillar. Angående kompressionsmetoden i TIFF, jag har bara hört talas om att man brukar använda antingen LZW (har varit licensbelagt, men jag tror det har ändrats nu) eller PackBit. Båda dessa är ickeförstörande komprimeringsmetoder. Man ska därför inte vänta sig någon särskilt stor komprimering av fotografiska bilder, vilka låter sig komprimeras betydligt mer effektivt med en förstörande metod, typ den som används i JPEG-bilder. Faktiskt går det att använda förstörande komprimering även inom TIFF-standarden. Men jag har aldrig hört talas om att någon har gjort det.

En liten rolig detalj med TIFF, är att det filformatet innehåller svaret på frågan om Livet, Universum och Allting. ;)

Mkt mkt bra info!

Tackar!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

UlfT skrev:

En liten rolig detalj med TIFF, är att det filformatet innehåller svaret på frågan om Livet, Universum och Allting. ;)

Va?! ...det där låter som nåt som har med Liftarens guide till galaxen att göra? :) ...isf säg inget mer, har inte läst klart böckerna...

Medlem sedan mars 200399 inlägg

Danny skrev:

UlfT skrev:

Va?! ...det där låter som nåt som har med Liftarens guide till galaxen att göra? :) ...isf säg inget mer, har inte läst klart böckerna...

Det där minns jag nu. Svaret står i headern, eller?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

spejsklark skrev:

Danny skrev:

UlfT skrev:

Det där minns jag nu. Svaret står i headern, eller?

Stämmer bra. Det är byte nummer tre och fyra, som bildar en short, som står för talet 42. Observera att du måste ta hänsyn till om filen är skriven i little endian eller big endian byte order. Det ser man på de två första byten, vilka är "II" i fallet little endian, och "MM" i fallet big endian. I och M i det här fallet, har valts utifrån två stora tillverkare av processorer, Intel och Motorola. Intel använder nämligen little endian åtminstone i sina x86-processorer (osäker på hur det är med andra processorer som inte är kompatibla med x86-arkitekturen). Motorola är ett av många företag som tillverkar big endian-processorer. Anledningen till att just de fick stå för big endian-förkortningen, är troligtvis att deras processorer länge användes i macintosh, och därmed var den vanligaste processorn för big endian-datorer.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)