webForumDet fria alternativet

Bildhanteringsprogram?

5 svar · 611 visningar · startad av Valdorf

ValdorfMedlem sedan jan. 200144 inlägg

Hej, jag har tagit massvis med bilder med min digitalkamera och dom ligger nånstans mellan 1,5 Mb upp till 2,5 Mb per bild, vilket är väldigt stort. Jag vet att det beror på att jag har väldigt hög upplösning på dom och det vill jag ha ifall jag vill göra någon förstorning på någon av bilderna.

Men nu i helgen så tog jag massa bilder på en fest och några vänner ville att jag skulle maila bilderna till dom så jag öppnade Photoshop och öppnade bild för bild och minskade ner dom till 1024x768 och valde att spara dom med en lägre kvalite så ligger varje bild på ca 300-400kb, och det är ju hanterbart om man ska skicka massa bilder, men nu till min fråga...

Finns det något program där jag kan göra om te.x 20 st bilder från att ligga på ca 2 MB ner till ca 400kb utan att behöva öppna varje bild och göra om den?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Du kan säkert göra något script i photoshop som fixar det.

En annan sak du kan göra, förutom att minska upplösningen, är att välja en hårdare komprimering av bilderna. Du kan lika gärna göra det istället för att minska upplösningen.

UmbraMedlem sedan feb. 200480 inlägg

Jag skulle rekommendera batch-funktionen i IrfanView.

ackaMedlem sedan jan. 2001716 inlägg

Om du kör Windows så är Image Resizer som du hittar på Microsofts PowerToys sida utmärkt för att göra bilderna mindre.

Du bara markerar dom bilder du vill förändra och högerklickar, välj Resize picture.
Sen är det bara att välja den storlek du vill ha på bilderna.

Funkar med en eller flera bilder samtidigt.

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Prova detta:

1. Ladda ned och zippa upp bifogade fil.
  2. Kör igång Photoshop
  3. I paletten Actions (vet ej vad den heter på svenska; kanske makro eller något liknande) hittar du en liten pil precis under X:et
  4. Tryck på pilen och välj Load actions
  5. Bläddra fram .atn-filen jag bifogade och välj ok. Makrot har nu laddats in i Photoshop.
  6. Ignorera ovanstående steg. Det räcker med att du dubbelklickar på filen. :OO
  7. Nästa steg är att köra makrot. File -> Automate -> Batch
  8. Under Set väljer du makrot Krympa festbilder
  9. Under Action väljer du valdorfs festbilder
  10. Under Source bör Folder vara förvalt. Om inte, välj det.
  11. Tryck på Choose-knappen som är där under. Du skall nu välja mappen som innehåller alla ~2Mb stora bildfiler.
  12. Destination skall precis som Source vara Folder
  13. Tryck även denna gång på Choose och skapa en katalog där alla komprimerade bilder skall lagras.
  14. I de sex fälten längst ned kan du bygga filnamnet som outputen skall ha. Du förstår nog hur det fungerar (i annat fall skall du självklart fråga) :)
  15. Välj OK och vänta.

Namnen kommer variera beroende på den version och det språk du har på din programvara men du kommer nog fixa det ändå.

ValdorfMedlem sedan jan. 200144 inlägg

Jippie :-)

Hej igen

Tack för alla tips från er, nu har jag äntligen hittat ett prog som funkar kanon och dessutom funkar det med flera bilder samtidigt :-) Det heter "XnView".

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)