webForumDet fria alternativet

Meddelande om filnamn vid sparning

Design & grafik

2 svar · 225 visningar · startad av Sharkie

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg
Frågan#1

Jag får ett förbaskat irriterande meddelande så fort jag ska spara en fil i Photoshop CS, se bifogad bild.

Hur får jag bort det??

Kan säga att jag prövat massor av filnamn nu, allt från bara nån enstaka siffra till en bunt vanliga bokstäver utan å,ä,ö eller specialtecken.

Sen undrar jag en sak, Photoshop (tror jag), klipper av mina filnamn om dom blir "för långa" - hur blir jag av med det problemet?

photoshop_irriterande.gif
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

När du sparar för webben förutsätter den att du använder filnamn utan tecken som kan ställa till det för olika webbservrar. Så använd inga mellanrum eller å, ä och ö i filnamnen. Men även inga såna tecken i den mapp du sparar i, för det känner också Photoshop av, även om du inte kommer att använda just det mappnamnet på webben.

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

Så var nog fallet när du säger det... men går det inte att stänga av skräpet? Är så irriterande att behöva trycka på ytterligare en knapp när man ska spara filerna... är ibland väldigt många bilder.

Och ja jag vet att det finns en automatisk funktion men den använder jag inte eftersom den inte fungerar med "Spara för webben" :)

Tack tack!

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)