Jag har sparat en bild i png-format i Photoshop där jag vill ha bakgrunden på bilden gensomskinlig, dvs transparent.
Men när jag har sparat bilden och har laggt in den på hemsidan så syns en blåtonig färg i bakgrunden där det ska vara transparent, varför då? Hur får jag bort den?
...spara om den i gif och välj selective diffusion.
Vad du gör är att du helt enkelt behåller "opacity'n" på förgrundsobjektet och tar bort bakgrunden så att det enda som finns på bilden är det du vill visa...
jpg, png (en av formaten i png funkar, men dock inte i IE) blir inte transparanta, du måste ha gif, vad jag vet.
det finns många bra script som gör så att ie klarar transparanta pngs. Bara att googla. Grejen med gif är att den inte klarar alpha transparans. Vilket PNG...stor skillnad. Man kan använda sig av t.ex. gradient transparans.
Fastän IE7 stöder det kommer det dröjja ett bra tag innan tidigare IE versioner kan räknas bort. Hur länge har inte IE6 varit ute nu och endå sitter en hel del med IE 5/5.5 fortfarande?
Så det är en sida för nybörjare inom diverse webbtekniker. Man kan ställa sig frågan om statistiken är representativ för alla på nätet... Men det spelar ju roll vilken publik man har och vad sidan handlar om.
1. Internet Explorer 6.x 86.3 %
2. Mozilla Firefox 1.x 11.0 %
3. Opera 7.x 1.0 %
4. Internet Explorer 5.x 0.7 %
5. Mozilla 1.x 0.7 %
6. Opera 8.x 0.3 %
Där ligger 5.x på 0.7%, och det är ju verkligen verkligen lite. Så man kanske från det kan säga att sverige har modernare webbläsare (?)...
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e