webForumDet fria alternativet

Behöver smakråd för placering av bilder

Design & grafik

9 svar · 518 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Jag har en artikelsida och nu behöver jag ett litet smakråd avseende placering av artikelbilder.

Har funderat att på ha alla bilder som hör till en artikel vid sidan om till höger i en egen spalt. Det framgår av den bifogade bilden. Det andra alternativet är att ha de löpande i själva texten?

För- och nackdelar? Övriga synpunkter? :)

article.jpg
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Just nu separerar du texten från bilderna med en vertikal linje. Integrera den mer med texten så får du ett bättre resultat.

Då kanske en flytande bild, i texten, det du ska titta närmare på.

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Jag tycker nog inte heller att det är en så bra lösning - som ditt utkast visas så känner man ingen koppling mellan bilden och texten.

Medlem sedan nov. 2004438 inlägg

Förstår inte ens diskussionen. Bilderna skall flödas i texten - ingen annanstans. Öppna en tidning whatever om du undrar.
Det du däremot kan använda högerspalten till om du markerar det bättre är "bonus-info" relaterad till artikeln länkar osv. Bilderna i sig hör dock till det redationella, dvs text plus bild :)

Tack för de kloka synpunkterna! Förstår vad ni menar - bilder i texten :) Jag är ingen mästare på formgivning men jag lär mig ständigt!

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Jag håller inte med. Eftersom det finns Tillhörande länkar kan det lika gärna finnas Tillhörande bilder i samma kolumn. Jag tycker det är en snygg lösning! Dock beror det lite på vad det är för slags artiklar du ska ha på sidan och om bilderna är nödvändiga för att förstå texten. En annan lösning är att ha en stor bild ovanför artikeln, ungefär som Expressen har på sina undersidor. Att ha bilder flytande i texten är inte vidare snyggt eftersom textraderna blir olika långa inte bara beroende på bilden utan på avstavningar etc

celia skrev:

Jag håller inte med. Eftersom det finns Tillhörande länkar kan det lika gärna finnas Tillhörande bilder i samma kolumn. Jag tycker det är en snygg lösning! Dock beror det lite på vad det är för slags artiklar du ska ha på sidan och om bilderna är nödvändiga för att förstå texten. En annan lösning är att ha en stor bild ovanför artikeln, ungefär som Expressen har på sina undersidor.

En bättre lösning vore i så fall att integrera läs-mer-länkarna i texten på ett bättre sätt.

Enligt mina tester så visar sig det som ligger i högerkolumnen vara mer "relaterad information", alltså inte direkt förknippat med artikeln i jämförelse om de skulle ligga direkt under artikeln. IDG.se samtycker troligtvis eftersom de gjort om sina nyheter på samma sätt efter en mängd kommentarer om "var är länkarna någonstans?".

celia skrev:

Att ha bilder flytande i texten är inte vidare snyggt eftersom textraderna blir olika långa inte bara beroende på bilden utan på avstavningar etc

Frågan är väl egentligen inte vad som är snyggt, utan vad som är mest lämpligt ur förståelse och användbarhet för läsaren.

En annan viktig aspekt är variationen på texten. Förutom att typografiskt variera innehållet så lättar även bilder upp texten. Det är viktigt.

Tack för synpunkterna.

Jag kommer nog att försöka placera bilderna löpande i texten mellan de olika avsnitten. Tror faktiskt det kan fylla ett syfte då bilderna också har tillhörande bildtexter som beskriver en situation/händelse.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Pace skrev:

En bättre lösning vore i så fall att integrera läs-mer-länkarna i texten på ett bättre sätt.

På förstasidan ja, men om jag inte missuppfattade saken så frågade han om specifika artikelsidor!?

Pace skrev:

Frågan är väl egentligen inte vad som är snyggt, utan vad som är mest lämpligt ur förståelse och användbarhet för läsaren.

Det beror på målgruppen. Ju mer man surfar eller håller på med design desto mer tycker jag att designen betyder.

Pace skrev:

Enligt mina tester så visar sig det som ligger i högerkolumnen vara mer "relaterad information", alltså inte direkt förknippat med artikeln i jämförelse om de skulle ligga direkt under artikeln.

Jag uppfattade det som att det var just "relaterad information" som avsågs :)

Pace skrev:

En annan viktig aspekt är variationen på texten. Förutom att typografiskt variera innehållet så lättar även bilder upp texten. Det är viktigt.

Visst, men det kan man göra med styckesindelningar och rubriker också. Allt beror på hur lång texten är och vilket syfte bilderna ska fylla.

lillebror skrev:

Jag kommer nog att försöka placera bilderna löpande i texten mellan de olika avsnitten. Tror faktiskt det kan fylla ett syfte då bilderna också har tillhörande bildtexter som beskriver en situation/händelse.

Bra det :)

celia skrev:

På förstasidan ja, men om jag inte missuppfattade saken så frågade han om specifika artikelsidor!?

Är det en fråga till mig eller ett påstående? Jag pratar om specifika artikelsidor.

celia skrev:

Det beror på målgruppen. Ju mer man surfar eller håller på med design desto mer tycker jag att designen betyder.

Menar du att designen måste ändras om målgruppen är mer van vid att surfa? Jag skulle snarare påstå att utformningen och layout är det viktiga, inte det estetiska. God texttillgänglighet och funktionell form går före utseende. Fast det kanske är det vi båda pratar om?

celia skrev:

]Jag uppfattade det som att det var just "relaterad information" som avsågs :)

Sant, dålig förklarat av mig. Jag menade snarare så att högerkolumnen visar mer information, kanske "senaste artiklarna" eller "fler artiklar från denna författare". Alltså inte direkt relaterat till den specifika artikeln, utan artiklarna i allmänhet.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)