Jag har problem med mitt Photoshop, och jag testat o instalklera om men det verkar vara någon inställning som ligger kvar i registret.
Jag gör en bild och allting fungerar poerfekt men sedan när jag sparar bilden som vilket format som helst (psd blir rätt) som t.ex. jpeg och sen öppnar jpeg filen i Windows eller så så stämmer varken färger och ibland till o med former, runda hörn blir kantiga osv
aha... jag tänkte mer på de andra fenomenen förutom färgnyansskillnader. det kan ju ha att göra med färgprofiler och sånt där... om det är bara i Photoshop som bilderna ser annorlunda ut kan du ta och kolla de inställningarna, kolla vad du har för rgb-färgprofil
Inte något som att du skapar en bild i cmyk och sparar den som rgb samt har uppfuckade färgprofiler? Verkar dock konstigt om även former på element i bilden ändras? Vilken PS-version för övrigt?
Om du använt lager, måste du lägga ihop dem innan du spar en jpg (kopia!).
Men resultatet påverkas ju inte av det (jag menar, det ska ju ändå se likadant ut som på skärmen innan man sparat), sparar man dessutom som jpeg-kopia så läggs dom ihop automatiskt.
Precis. Det trodde jag också. Hade samma problem härom dan.
För mig löste det sig när jag la ihop lagren och sen spara jpg-kopia.
Efter det kan man ju alltid ångra ihopslagningen i historiken.
Färprofiler helt klart, kolla vilken färgprofil du jobbar i.... när du sparar för webben sparar du i sRGB.... men jobbar du i någon annan profil kan du behöva konvertera bilden till rätt profil först, så det du ser på skärmen blir samma som bilden du sparat.
Sparar du med "spara som" se till att bädda in rätt färgprofil i bilden.
Nej varken att lägga ihop lager och spara som kopia funkar, va fan kan felet vara...
Jag testade och trycka "Save for web" och då ser man ju bilden innan. och då hade jag 3 färger. Och har man då gif ser man ju dessa 3 färger i en palette där. Där är färgerna helt rätt men på förhandsgranskningen av bilden är färgerna fel, alltså jag har testat allt, vad kan det vara??
Jag har kört CS och CS2, nu CS2, installerat om ett flertal gånger... jag blir galen!
Adobes support är faktiskt rätt bra. Ring till dem på 08-587 694 58 så hjälper de dig på en gång. Du har ju faktiskt betalt för supporten när du köpte programmet, så jag tycker absolut att du ska utnyttja den.
Glöm inte att plocka fram ditt kundnummer först, bara.
Lägg av, ska du leka piratjägare kan du väl söka jobb hos den där byrån istället...
Här finns väl inga pirater att jaga? Jag försöker hjälpa stackars Smultron, vars program inte fungerar som det ska, att hitta rätt supportkanal.
Vänligen besvara dessa två frågor:
Varför drar du in piratkopiering i tråden? Om du tror att Smultron använder ett piratkopierat program borde du väl i så fall anmäla tråden eftersom webForum inte sysslar med att främja piratkopiering.
På vilket sätt tycker du att jag gör fel som hänvisar till Adobe-supporten? De tips som dittills hade givits verkade ju inte ge några resultat.
Uhm.... Om man äger sin licens så är det rätt naturligt at om man inte hittar svaret på sitt problem på ett forum som detta (eller Adobes egna forum), så är supporten nästa steg. Men det är klart, äger man inte licensen så kanske det känns som folk är ute efter en om man föreslår att ringa supporten som lösning på problemet.
Danny, jag tycker du var lite klumpig där. Du *kunde* ju ha sagt att du sitter på Demoversionen. Men försent nu. ;)
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e