webForumDet fria alternativet

PS elements 2 vs 3

1 svar · 202 visningar · startad av PLks

PLksMedlem sedan sep. 2004201 inlägg

Hej wf,

har kört ver 2 ett bra tag och är mer än nöjd..
Har provat ver 3, men tycker att datorn blir seg..
Vilka nya egenskaper har ver3, och är det värt att uppgradera och tåla att datorn blir seg?

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Ja, när jag översatte boken Photoshop Elements 3 för digitalfotografer (som finns att köpa nu på svenska) av Scott Kelby, så fick jag "förmånen" att prova Elements 3 på PC och Mac. På Mac märktes det ingen prestandaskillnad, däremot på PC. Mest troligt för att programmet är så pass mycket större och mer komplicerat än tidigare.

Adobe har byggt in programmet Adobe Photo Album i Elemements 3 för Windows och den i sig tar såklart kraft. Det är ett väldigt snabbt bildsorterar program, så i sig så är det värt en uppgradering om du inte har något sådant program sedan tidigare. Plus att det då också följer med funktioner för att göra kalendrar, vykort och annat godis som hemmapularen säkert tycker är jättekul. Bränna bildspel och annat godis.

Själva redigeringsdelen har fått många nya saker också, framförallt en mycket kraftig RAW-processor som kan ta hand om dina bilder i RAW-format och redigera dem. Camera Raw för Elements saknar förstås en del funktioner som inte finns i storebror, men för amatören räcker inställningarna absolut, som finns i Camera Raw "light".

Om egenskaperna är värt en uppgradering kan bara du avgöra, men själv tycker jag programmet var en riktigt trevlig bekantskap, även fast jag var tvungen att jobba i Windows för att kunna utnyttja Sorteraren och alla dess godbitar.

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)