webForumDet fria alternativet

Bildspel med musik för dator, CD o DVD

Design & grafik

8 svar · 473 visningar · startad av PAN

Medlem sedan feb. 2002130 inlägg
Frågan#1

Hej
Jag är på väg att ta mig vatten över huvudet och behöver hjälp att lära mig att simma.
Skämt å sido, ungarnas blåsorkester ska spela in en konsert.
Ljud + stillbilder för i dagsläget verkar det inte finnas en filmkamera i föräldra kretsen eller dess närhet.
Jag vill skapa en CD med ett intro där sponsorer tackas, sedan ska ljudet från konserten startas och bilder från den visas.
Vad behöver jag för program?

PA

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

kanske html med javascript... eller PowerPoint?!

Funkar säkert bra för dator men tanken är att CD:n ska gå att använda på Dator, vanlig musik CD spelare och DVD spelare (TV)
Fjolårets konsert gjordes på CD för dator och vanlig musik CD spelare. Min tanke är att försöka att få den att kunna visas på en vanlig TV med. Då funkar väl inte HTML och eller javascript vad jag förstår ?

PAN

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jaha... hehe... ojdå... det var värre... isf är väl det enda vettiga att göra en DVD (alternativt SVCD) av det... har inge vidare bra tips på lager... det är ju lite speciellt det där när det inte är vanlig filmproduktion det är fråga om... men det är möjligt att man kan använda något för det avsett program ändå... t ex Ulead DVD Movie Factory som jag själ använt för skapa en egen DVD med egna menyer och sådär...

/red: mmhmm... man kan göra CD med det programmet också: http://www.ulead.com/dmf/runme.htm

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Dannys lösning är nog den bästa. Men problemet med att spela bildspelet på en musik-cd-spelare, löser den inte. Åtminstone så länge som vi talar om de traditionella musik-cd-spelarna, som inte har någon funktionalitet för att spela upp dvd och vcd. De spelar ju inte upp bilder överhuvudtaget. Alltså går det inte att lösa för dessa spelare. Men idag har väl i princip alla dvd-spelare hemma, så det borde inte vara något stort problem.

Tack för tipset

Ingen som råkar ha något tips på lämpligt gratis program?

PAN

Något för alla

Tanken är att det ska finnas något för alla.
Många äldre saknar både DVD och dator då ska dom kunna spela musiken på en vanlig musik CD spelare. Att kunna spela bildspelet på en sådan vore en höjdare, men inget jag ens hoppas på att kunna ordna. ;-)
Men den ska också kunna spelas på en DVD spelare och visas på vanlig TV och då fungerar den ju också på en dator och då kan det fungera med bildspel.

Sådan var och är min tanke om detta, i alla fall just nu.

PAN

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

En lösning för att fixa det på musik-cd-spelare, kan vara CD Extra. Då kan du spela multimediainnehåll på en dator. Musiken kan höras på en vanlig cd-spelare (i den mån den nu klarar CD-R/RW). Men jag tror knappast man kan se multimedia-innehållet på en dvd-spelare. Det krävs nog att man har en dator för bildspelet.

Fjolårets kosert brändes på CD och bilder skickades med.
Ett hemsidesliknande gränssnitt för att på dator välja bild eller låt som skulle visas/spelas, låtarna då som mp3 filer. Sedan lades låtarna också med som vanliga ljudfiler uppspelningsbara på vanlig musik cd spelare.

Brändes med NERO och som Audio och Data skiva.
Det fungerade bra, några har haft problem med att vanliga CD spelare inte förstår att första spåret är data och inte musik. Men skiftar man då manuellt till spår 2 kommer musiken.

Tanken nu var att försöka vidareutveckla det till att också fungera på en DVD med ett bildspel för att tacka sponsorer och ge fler möjlighet att se konserten.

Om man anpassar bildspelet/musiken till att visas/spelas via DVD klara ju även en dator av det. Frågan är då om jag måste göra bildspelet och sedan göra en film av det för att visa filmen på DVD/dator .
Låter det vettigt?

PAN

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)