Det uppläget använder ju många, Du kan inte visa din och hennes sida så man kan gemföra?
Sen kanske denna tråd borde flyttas, Känns som om det ligger lite fel?
21 svar · 766 visningar · startad av diondra
Om ni skulle göra ett fotoalbum? Hur skulle det se ut då? Jag fick nämligen idén att göra ett, och eftersom jag inte har så mycket plats på sidan beslöt jag mig för att göra en popup. Nu kommer en tjej och säger att jag snott hennes layout. Därför undrar jag, tycker ni att det är väldigt konstigt att jag använder samma upplägg som henne och då menar jag bildlogo - Bild - Föregående/nästa länk - copyrightbild. Är inte det et rätt enkel och relativt vanligt upplägg?
Argh... blir så arg! x(
Det uppläget använder ju många, Du kan inte visa din och hennes sida så man kan gemföra?
Sen kanske denna tråd borde flyttas, Känns som om det ligger lite fel?
I princip så är det ju okej att "sno" layout, men inte design. En layout är ju en layout och kan ju inte vara helt unik. :OO
I ditt fall kan man nästan jämföra det med någon som påstår att man härmar dennes sätt att gå.
Egentligen så borde det vara väldigt svårt att avgöra om man har snott någons design. Man kan ju själv ha kommit på den. Hur avgör man det juridiskt?
joel_joel88 skrev:
Egentligen så borde det vara väldigt svårt att avgöra om man har snott någons design. Man kan ju själv ha kommit på den. Hur avgör man det juridiskt?
Om en design är såpass generell att det är rimligt att anta att fler personer kan komma på den oberoende av varandra så är den inte skyddad av upphovsrättslagen.
tydal skrev:
Om en design är såpass generell att det är rimligt att anta att fler personer kan komma på den oberoende av varandra så är den inte skyddad av upphovsrättslagen.
Kan bara hålla med. Man ser ju den typen av upplägg överallt. Om det handlar om någon stöld av layout i det här fallet (dvs om tjejen syftar på någon annan aspekt hos layouten), går bara att avgöra om man får se sidorna och jämföra.
Flyttad från Cafét.
Här kommer bild på de olika layouterna. Jag ser självklart en viss likhet med upplägget, men som tidigare sagts så är det ju en rätt basic upplägging.

Är detta ett skämt?
Av någon anledning kan det inte se mera olikt ut med top, content och footer.
Tycker inte det är lika mer än till upplägget men om hon nu vill vara unik med det (vilket hon ju naturligtvis inte är) så lär hon få skicka iväg små arga mail till väldigt väldigt många personer till mer än dig.
nej det är inte ett skämt. tjejen är dödligt seriös om att hon tänker lägga till min sida på en sida där copycats listas och att ska hänga ut mig på en massa forum där webdesigners hänger. hon hotade med det om jag inte tog bort designen ögonblickligen.
:bla men jag funderar faktiskt på att sätta tillbaka den och sen får både hon och andra säga vad de vill. för kopierad är den ialla fall inte med mina mått mätt!
diondra skrev:
nej det är inte ett skämt. tjejen är dödligt seriös om att hon tänker lägga till min sida på en sida där copycats listas och att ska hänga ut mig på en massa forum där webdesigners hänger. hon hotade med det om jag inte tog bort designen ögonblickligen.
Vill hon göra det så är det ju hennes problem. Hon gör ju bara sig själv till åtlöje eftersom sidorna inte är så lika.
Vad är det för adress till hennes hemsida förresten? :-)
hehe jag kommer säkert att få sota för att jag ger ut hennes adress här men hon borde inte ha nåt att dölja så: http://www.autumnflower.net
Den största likheten jag ser är väl i såfall den grå bakgrunden på respektive bild:
http://www.blushcour.com/img/graygreen.jpg
http://www.autumnflower.net/images/pearldaysautumn3.png
jag tror det är det här fotoalbumet hon syftar på http://www.autumnflower.net/storybook_photography2.htm
Är ditt galleri taget offline, eller?
diondra skrev:
:bla men jag funderar faktiskt på att sätta tillbaka den och sen får både hon och andra säga vad de vill. för kopierad är den ialla fall inte med mina mått mätt!
Du behöver inte vara orolig, Ifall hon nu skulle lägga ut din sida på copycatslistor och hänga ut dig i andra forum där webdesigners hänger så e det hon som komma drabbas av detta och inte du, Alla andra kommer också se att du inte snott något från henne...
Och om hon nu e seriös så har ju hon också snott loyouten av andra efter som detta e ett väldig vanligt upplägg att vissa bilder på....
Så du behöver inte vara speciellt orolig...
muskot skrev:
Är ditt galleri taget offline, eller?
japp det är det än så länge. får se när och om jag lägger upp det igen i samma utstyrsel.
Det var det löjligaste...det finns inte en enda likhet mellan dessa sidor. Tror hon att hon är först med att ha "next" "previous" länkar eller kanske en fyrkantig centrerad bild?
Det här är rena skämtet! Säg bara tillbaka till henne att du redan visat allting i andra forum och att folk skrattar åt det hela! :e