webForumDet fria alternativet

Transparent bakgrund på bild i Photoshop

Design & grafik

3 svar · 706 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Jag har en knapp som är rektangulär.(Gif)
När jag öppnar bilden i Photoshop så har bilden en transparent bakgrund runt om (Grårutig osv). Men när jag infogar den i ett formulär i Access eller i andra program så blir det en grå bakgrund runt som inte vill försvinna.

Hur kan jag få få ytterkanterna att blir transparent?
Bakgrunden på bilden är transparent i Photoshop men inte när jag infogar den på andra ställen.

Nån som har en lösning?

Tacksam för hjälp!

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det är inte så att dina andra program inte stödjer gif 89a, vilket krävs för transparens.

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg

Det är isåfall om Access inte klarar det!?
Provade och la den i word exempelvis och fick det att fungera men kanterna blir ganska fula och ojämna runt om knappen och det är jag inte nöjd med.

Medlem sedan dec. 1999286 inlägg

Att kanterna blir ojämna och fula kan bero på att genomskinligheten i knappen är anpassad till en annan bakgrundsfärg än den du har i Word. Det kan också vara så att Word är dålig på att hanterna transparenta gif-bilder.

Om du har en enfärgad bakgrund bakom knappen i Access kan du applicera den färgen på knappen i t ex Photoshop och sen lägga in den i Access. Ett annat alternativ som du kan testa är att spara bilden som png med transparens och se om Access har stöd för det.

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)