Länge har font-size varit lika med 10 och typsnitt verdana som standard i webbdesign. Numera har bl.a Lunarstorm gått över att använda ett större eller betydligt större storlek. Vad tycker ni är bäst? Jag anser oftast att storlek 10 är snyggast men att storlek 11 blir lite mer läsbart på högre upplösningar.
Hur fungerar det med resten av sidan, kan man blanda olika storlekar utan att det ser knasigt ut?
Själv kör jag alltid med 10-12 px (om jag inte skulle använda något pixeltypsnitt som kräver mindre). Självklart kan man blanda olika storlekar men det gäller att göra det rätt sätt. I en och samma text bör man inte byta storlek t.ex men texter som man kanske vill lyfta fram lite mer t.ex kan man ju ha lite större. Men man ska inte blanda allt för mycket! :)
Om text är svårläst, fyller den ingen funktion. Jämför det finstilta i kontrakt. Det finns en anledning att så många missar dem.
Fontstorlek bör alltid vara relativ så att användaren själv kan ändra den. Det värsta jag vet är när webbdesignern har använt en font på 10 pixlar och skriver en lång text utan stycken och rubriker. På min 19-tums skärm (1 600 x 1 200) blir den texten oläslig. Som tur är använder jag Firefox numera och kan förstora all text, men det går inte i Internet Explorer.
Ska texten vara "snygg"? Vad fyller den då för funktion? Text ska väl läsas?
Jag tycker du ska köra på storlek medium (eller någon av formerna % respektive em, plus några andra mindre vanliga). Det passar alla och går att ändra. Även för IE. ;)
programmer skrev:
Hur fungerar det med resten av sidan, kan man blanda olika storlekar utan att det ser knasigt ut?
Du bör alltid använda enbart en storlek för löpande text. Sedan förutsätter jag att du använder rubriker och dylikt. Då är det ju större textstorlek som gäller. En författares byline kan exempelvis skrivas med mindre text, eftersom den är mindre viktig för texten i sig. Men den ska inte vara oläslig! Det är en väsentlig skillnad.
Jag använder mig inte ens längre av Verdana, även om det är ett bra teckensnitt för webben. Jag kör med Trebuchet MS på min kommande sajt. Andra trevliga teckensnitt är Lucida Sans, Tahoma och varför inte Arial?
Det här med textstorlek.. Jag har tillräckligt stort för att huvuddelen av målgruppen ska kunna läsa allt utan problem - och övriga använda sig av webbläsares inbyggda funktioner till att öka och minska textstorleken. :)
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2