silfver - det är ju det jag säger!! hur gör man så? jag har mailat killen som gjort bilderna utan att få ett svar tillbaka :(
Osynliga mannen?
27 svar · 1 181 visningar · startad av streetrobban · sida 2 av 2
Frågan, av streetrobban
Tja, jag har sett en rätt fräck grej på bilder. Att man kan ta bort kroppen från bilden. Så att det bara är tomma kläder och en hatt i luften typ. Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag undrar också hur man kan göra detta? Min kompis sade att Microsoft utvecklat något filter (vet ej till vilket program) som kan beräkna bakgrunden. Det låter ju för lätt. Någon som vet?
Läs frågan i sin helhet →...jag pratade ju om att jag skulle trolla bort Bill Gates :) ...nu har jag lyckats slita mig och ta tag i det, blev dock inte så bra som jag hade tänkt, dåligt tålamod eller nåt...
Jag tror så här att man klipper ut kläderna från ett foto med sax och flyttar över dessa till ett annat kort med landskap, eller ett rum, klistrar på och scannar av bilden och redigerar noga klädkanterna
det enklaste är väl att man tar en bild på en människa någonstans (med stativ) och sen går människan bort och så tar man en till och lägger bilderna på varandra och suddar lite på gubben så kommer bakgrunden fram.
oskob skrev:
det enklaste är väl att man tar en bild på en människa någonstans (med stativ) och sen går människan bort och så tar man en till och lägger bilderna på varandra och suddar lite på gubben så kommer bakgrunden fram.
Jo, men grejen är den att på länken som @nders skrev så har dom ju inte gjort så. :p
Dom måste ju använda sig av något hemligt verktyg som inte existerar för oss dödliga människor.
Det hemliga verktyget heter: för mycket fritid :O
Oooom de inte har klätt en massa folk och rekonstruerat scenen och gjort som jag sa :D
silfver skrev:
oskob skrev:
Jo, men grejen är den att på länken som @nders skrev så har dom ju inte gjort så. :p
I filmen så finns det material att klippa ifrån på en annan frame, dvs kameran har stått still. Tex gubben som lutar sig mot väggen i dushrummet...han stod nog inte så innan, därför får man flera bilder att jobba med. Att fixa tyget är ju ganska lätt. Man ser på de flesta bilder att skuggan råkar falla åt samma håll, dvs grabben som gjorde detta har trillat in i samma rutin bild efter bild.
desdecado skrev:
silfver skrev:
oskob skrev:
I filmen så finns det material att klippa ifrån på en annan frame, dvs kameran har stått still. Tex gubben som lutar sig mot väggen i dushrummet...han stod nog inte så innan, därför får man flera bilder att jobba med. Att fixa tyget är ju ganska lätt. Man ser på de flesta bilder att skuggan råkar falla åt samma håll, dvs grabben som gjorde detta har trillat in i samma rutin bild efter bild.
precis... det är helt enkelt så att dom har klippt ut kroppsdelarna sen suttit i förmodligen dagar med att retuschera bilderna, klonstämpeln, plåstret och patchtool (kan inte det svenska namnet) är det man behöver. det är inte så svårt men det tar tid om man vill få det bra.
jag kan knappast tänka mig att det finns ett program som räknar ut hur bakgrunder ser ut.