Tja, jag har sett en rätt fräck grej på bilder. Att man kan ta bort kroppen från bilden. Så att det bara är tomma kläder och en hatt i luften typ. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag undrar också hur man kan göra detta? Min kompis sade att Microsoft utvecklat något filter (vet ej till vilket program) som kan beräkna bakgrunden. Det låter ju för lätt.
Svårighetsgraden för att göra en sådan bild (med gott resultat), beror väl mycket på hur deltajrik bakrunden bakom människans kroppsdelar är. Mot enfärgad bakgrund så krävs nog inte så mycket arbete, har du photoshop så glöm för allt inte "Extract" (under Filter), vilket nog kommer underlätta arbetet rejält.
Ok, så med hjälp av Extract filtret kan man lätt klippa ut saker från en bild. Det går ju ganska lätt att bara göra en markering och klippa ut annars. Frågan är bara hur man får in bakgrunden på bilden där huvudet satt. Hur man får det att se bra ut!
EDIT: Om någon har vanliga glasögon på sig, hur fan får man det att se snyggt ut??
...jag funderade på det där lite, just "där huvudet satt", haha... vad det låter det förresten... men iaf, där är ju det största problemet, annars kan man ju bara ha bakgrunden utan person överhuvudtaget, men det går ju inte att t ex fylla upp en skjorta utan person :) ...och glasögon... just i själva glasen så ser man ju bara igenom till bakgrunden, så det är ju inte så knepigt, man får lägga på lite blänk och förminskning (av bakgrunden), så kanske det ser precis ut som om man tittat genom ett par brillor... jag ska prova att modda en bild sedan så postar jag den här...
Testade att göra en egen, dock i all hast, och eftersom flickvännen sover så blir det ett ganska kasst foto. Imorgon kanske jag skulle testa att göra en bättre. Men principen kommer nog vara densamma.
På grund av det dåliga fotot så slapp jag ju även att fejka klädernas insida, men jag skall nog hinna med det imorgon, när jag får en bättre bild.
Visserligen så kan man se nyanskillnader i partierna där jag klippt ut hud, gentemot tapeten, men det är lätt fixat om man har mer tid och tålamod.
I grunden så går det ut på att klippa, klona och heala (glöm aldrig healing brush när ni modifierar bilder, flickor och pojkar).
Snyggt! ...nä precis, healing brush underlättar fruktansvärt... jag har kommit på vad jag ska göra på min bild, det var ju prat om glasögon här ovanför, så jag ska ta och trolla bort Bill Gates! haha
I exemplet från tävlingen så är det förmodligen väldigt lite eller obefintlig kamerarörelse där dessa bilderna är klippta ifrån. Då finns det en bild av bakgrunden där huvudet kommer att finnas när "gubben"är osynlig. Passa in dessa ovanpå varandra och radera ansiktet från den översta.
I exemplet från tävlingen så är det förmodligen väldigt lite eller obefintlig kamerarörelse där dessa bilderna är klippta ifrån. Då finns det en bild av bakgrunden där huvudet kommer att finnas när "gubben"är osynlig. Passa in dessa ovanpå varandra och radera ansiktet från den översta.
Det löser i och försig bara en del av projektet. Det svåra är sedan att fixa till tyget bakom huden. Till exempel en öppen krage: där måste det fixas så det ser trovärdigt ut, hur tyget veckar sig, etc.
För övrigt så är bilden från Hellraiser helt underbart häftig.