Hej
Jag har en bild där halva ska vara genomskinlig, alltså en transparent gif antar jag.
Men jag har har tagit bort bakgrunden på bilden i PS och sparat den som .gif, men det blir vitt i webbläsaren. Testade också som .png, men det blev ingen skillnad..
Upplivar den här tråden istället för att skapa en ny för att jag inte vet hur man fixar så att en bild blir helt transparant i PS? SKa spara en gif bild men den blir vit. Vad beror det på och hur ändrar jag det? :)
När blir den vit? när den visas på en websida? eller i bildprogrammet?
PSP har det så att du måste välja "view transparacy" för att se att det verkligen blev så(självklart fungerar det som tängt på en sida) kanske något av det samma i PS?
Calle, om du ska spara en transparent gifar är det imo lättast att skapa en ny målarduk som är transparent. Se till att gör det valet i drop-downen när du skapar nytt!
Sedan när du ska spara den som transparent så kan du välja Arkiv -> Spara för webben. Där har du något alternativ som heter genomskinlighet eller transparens eller likn. Bocka i det och spara. Har inte PS till hands, annars skulle jag kolla upp exakta namn.
Nu hittade jag att det var gif men det är ett problem som kvarstår. Texten blir väldigt skrapig och stretig, känns riktigt oskarpt, hur ändrar jag detta? Väljer jag PNG blir det perfekt men när jag väljer gif blir det riktigt fult.
Det ligger i sakens natur ;)
du har ju bara 256 färger tillgänglig och kan då få problemer med antialias.
Vad ska jag då göra, något annat filformat lämpligt som är bra? Eller blir jag tvungen att inse att det inte går att ha det som jag vill med skrivstilsliknande typsnitt i transparent...
Det skall gå att få det hyffsad med gif också, lite justeringar bara. tyvärr kan jag inte ps så jag har inte en susning om inställningar i det progget.
prova att gör en egen pallete då, med start i huvudfärgen och slut i bakgrundsfärgen och 256 nyanser, kan dock bli jobbigt om det är mera än "tvåfärgat". annars är ju png ett vettigt alternativ.