webForumDet fria alternativet

Presentation: Lager på karta?

Design & grafik

6 svar · 386 visningar · startad av Greven

Medlem sedan okt. 2003119 inlägg
Frågan#1

Håller på att göra en arkeologisk karta över ett begränsat område (se bifogad fil).

På denna karta vill jag lägga lager, de olika lagren jag har är:

Datering: Sten- brons- och järnåldern
Fynd: Keramik, flinta, ben, yxa ect.
Övrigt: Synlig eller osynlig

Varje lämning har ett nummer, dit jag vill koppla all information, där jag sedan vill "släcka ner" onödig information.

Vilket program lämpar sig för uppgiften? Hur presenterar jag detta bäst?

web_karta.gif
Medlem sedan juni 2001239 inlägg

Som jag förstår det vill du ha ett kartprogram där du själv kan kryssa i vilka lager du vill se.

Jag har inget bra svar men kontakta lantmäteriet (där du bor) och se om de har några lösningar och program.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det borde finnas ett program som kan digitalisera din kartbild. Det är nödvändigt för att du skall kunna skickta upp den i lager.
Säg till om du fastnar helt, jag tror att jag vet var hjälp finnes.

Medlem sedan okt. 2003119 inlägg

Lasp>> Sitter och försöker i photoshop, men det går inget vidare, så all hjälp tar jag emot med öppna händer :)

Har ca 250 punkter som skall läggas in på kartan. Logiskt sett lägger man in varje punkt geografiskt med funktionerna för punkten, för att sedan sortera.

Men hur?

:q

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det finns bra GIS-program från https://www.esri.com . Men dessa program är rätt dyra. Det är väl egentligen bara företag som köper in dem. Den branschen är tyvärr rätt liten, så det är inte helt enkelt att hitta billiga alternativ. Bara en sådan sak som att Esri är minst lika dominerande inom den branschen, som Microsoft inom IT-branschen, trots att du förmodligen har lyckats undgå att ens höra talas om Esri, säger en del om den branschens storlek. Men sök på GIS, så kanske du hittar något. Det enda i gratisväg som jag känner till i den vägen, är Grass: http://grass.itc.it/index.php
Det funkar i en rad unix-varianter (Mac OSX inkluderad), samt under windows om du använder CygWin.

Medlem sedan nov. 2001183 inlägg

Ska du inte lägga ut mer pengar och om du har tillgång till Ph, en laptop och kanske en dataprojektor (beroende på hur många som finns i publiken), ja då tycker jag det verkar enklast att ordna det i Photoshop.
Smidigast är väl då att dubblera lagret med kartan ett antal gr (lagerpaletten). Låt sen varje lager representera en lämning. På resp lager kan du ta bort, lägga till och komplettera som du vill. Bläddringen mellan lagren sköter du genom "av och på"-klick på "ögat" i lagerpaletten. Tänk overheadfilm! Du måste spara filen som Photoshopformat, .psd och även visa med Ph för att behålla lagren. Du verkar ju ändå ha det programmet!
Detta är en klar budgetvariant och räcker nog inte som exvis D-uppsatstenta, men lägger du upp det hela rätt visas det ändå proffsigt för besökaren.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Hej Greven Jag gjorde ett litet utkast på en tom karta men du har ingen epostadress så det gick inte att sända till dig.
Maila mig så jag får din epostadress.
Jag har MapPoint och några andra kartor som jag kan göra utdrag ur.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)