har sett nu att på sidan när den är tom så finns det 3 stycken blåa ramar som jag inte på ngt sätt kan få bort. Lägger jag till sid 5 så går texten att skriva ut. Raderar jag då 4:an så 5:an blir 4:a ramarna är där och spökar ..
Vad att göra ????
6 svar · 331 visningar · startad av Netstamps
Hej!
Har 4 sidor i Indesign. Det går bra att skriva ut sida 1, 2 och 3 var för sig. Men skall jag skriva ut sida 4 så får jag ett felmeddelande som skall skickas till Microsoft och sen så stängs proggat av.
Vad är det som händer, samma instälningar som på sidorna som funkar. Har bara en liten ruta med fyllnadstext. Har även prövat med att ta bort sidan och lägga upp en ny.
En liten fråga till hur får jag boxar och texter att fastan i stödlinjerna. Har letat i tre veckor efter inställningen.
har sett nu att på sidan när den är tom så finns det 3 stycken blåa ramar som jag inte på ngt sätt kan få bort. Lägger jag till sid 5 så går texten att skriva ut. Raderar jag då 4:an så 5:an blir 4:a ramarna är där och spökar ..
Vad att göra ????
Du får aldrig bort mariginallinjer, men du kan gömma linjer. Då det är Cmd-H på Mac, skulle jag gissa att det är Ctrl-H på PC. Sen finns det även att visa/gömma under Visa-menyn någonstans, där du även kan gömma mariginallinjer och blocklinjer. Båda göms inte med Ctrl-H nämligen.
normalt brukar ramar och annat fästa till stödlinjerna automatiskt.
Annars väljer du visa --> Fäst mot stödlinjer. Där hittar du också dölj stödliner.
Annars låter det som ett jobbit fel du har drabbats av.
Men skrev den ut sidan 4 om du la till en sida till? I så fall är det kanske okej, men det beror ju på vad du arbetar med. Ska du skicka arbetet till ett tryckeri så blir de kanske inte så glada, men om du bara ska skriva ut det så gör det ju inte mycket.
Hmmm ... jag har fäst mot stödlinjer på. Men för jag en textruta med piltangenten så glider den bara förbi. I PageMaker fastnade rutan mycket mera effektivt.
Kom på ngt fäster det inte mot spaltlinjer? Utan bara mot stödlinjer?
Den ska "snappa" mot spaltlinjer också.
Låter som det är en hel del problem med din InDesign... har du provat att avinstallera och sedan att ominstallera?
Har ominstallerat. Ingen ändring.
har upptäckt at jag har en del blå boxar ligger här och där på documentet. Dom syns bara med Ctrl H och går inte att ta bort på ngt sätt. tar jag markeringsverktyget och drar där dom ligger finns dom inte. Tror att det är dom som stör utskrifterna oxså.
Ok boxarna är bort, dom låg på mallsidan :-)
Återstår fästet mot stödlinjerna! Får ringa till leverantören i morrgon.