webForumDet fria alternativet

Förslag på fonter

Design & grafik

6 svar · 455 visningar · startad av Pedda

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg
Frågan#1

Har letat runt efter någon snygg font som ska användas till en logo för ett företag, men lyckas inte hitta någon jag blir riktigt nöjd med.

Företagsnamnet är ganska kort (sex bokstäver) så jag vill ha ett ganska tjockt och stilrent teckensnitt.

Någon som har några förslag?

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

nästan alla gothic typsnitt tycker jag är snygga! :)
typ: trade gothic, news gothic, franklin mfl.

Jaq gillar också gothic men franklin är inte så värst snygg tycker inte jag och dom andra har jag inte.

En font jag skulle kunna tänka mig är Benchley, men tyvärr så kostar den ju pengar. Tänkte mig en gratisfont.
http://www.fonts.com/findfonts/detail.asp?pid=415432

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

http://www.dafont.com/en, som har mängder av gratisfonter, kan du skriva in företagets namn och direkt se hur det ser ut i olika teckensnitt.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Men.. En font kostar från några hundralappar och uppåt. Ska du göra jobbet gratis lr inte? Tror företaget att de får alltihopa gratis lr inte? En logotyp är mer än ett typsnitt btw...

SugarDaddy skrev:

Men.. En font kostar från några hundralappar och uppåt. Ska du göra jobbet gratis lr inte? Tror företaget att de får alltihopa gratis lr inte? En logotyp är mer än ett typsnitt btw...

Japp, jag ska göra jobbet gratis. För att jag är en sån snäll kille. ;)
Och många logos är enbart text, dvs typsnitt.

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Skall du använda en share- eller freeware font? Det är viktigt att du kollar upp att du får använda den i sammanhanget. Vissa "gratisfonter" får inte användas i kommersiellt syfte och dit skulle man kunna räkna ett vinstdrivande företag. Fast detta är bara en parentes.

422 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
148 ms — hämta statistik (db)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)