webForumDet fria alternativet

Färginställningar i photoshop?

Design & grafik

10 svar · 438 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Har ett superproblem som jag haft länge.
Mina bilder har helt andra färger öppnade i photoshop än vad de har när jag öppnar dem i något annat program/webben.

Jag vet att det finns en sektion som heter just färginställningar i PS men har ingen aning vad jag bör välja för att det ska bli rätt. Senast har jag testat "webbgrafikstandard" vilket borde vara det jag söker då jag enbart hanterar bilder som ska visas på dator.

När jag har en bild öppen i PS och fixat lite så jag är nöjd så ser det ut att vara bra färgnyanser och varm ton i bilden osv. Men sedan när jag har sparat bilden och öppnar den nån annanstans så är den jätteblek och ful. Jag har fått överdriva värdena i PS för att få ungefär som jag vill ha det som slutligt.

Om jag har bilden öppen i OS X bild-visarprogram eller i webbläsaren och jämför med bilden öppen i PS så är det magnifik färgskillnad.

Vad ska jag göra?? Tackar som bara jag kan :)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Vad sparar du bilden i för format?

Alltså det spelar nog ingen roll. Om jag i photoshop väljer spara för webben så kan jag välja jpg eller gif eller vad som helst, där ser den ut som den kommer att se ut överallt annars (alltså blekare än i arbetsfönstret), medans i arbetsfönstret ser den mycket mörkare och mer nyanserad ut. Det är drastisk skillnad. Kan kolla om jag får med färgskillnaderna i en dump senare.

Jag kan spara bilden som tiff eller psd med högsta kvalitet och jag får samma effekt när jag öppnar den i annat program än PS. Jag är 99% säker på att det är nåt med färginställningarna i PS som måste fixas. Eller i nån pluging som PS använder som default, för jag har inte lagt till nåt.

Ingen annan som haft detta problem? Jag har haft det hur länge som helst på mer än 3 datorer och olika photoshopversioner. Iofs bara mac, men den borde ju inte ha andra defaultinställningar på pc tycker man...

Shyrre!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag la märke till en sak nu (vet inte om det spelar någon roll). Jag har ju Windows XP så det ställer väl till problem. Men i kontrollpanelen såg jag en ikon som heter Adobe Gamma. Kan det ha något med det att göra? Nu har ju jag givetvis ingen aning om hur man ska göra på Mac, men jag tänkte dela med mig av vad jag såg. :p Fast å andra sidan har du haft det på flera datorer... Nåväl, jag postar ändå! :)

mm, adobe gamma har jag stött på i os 9. dock vet jag inte vart jag hittar det i x. ska leta lite...

himla gissel det här alltså. verkligen ingen annan som råkat ut för det?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

bassebhu skrev:

verkligen ingen annan som råkat ut för det?

Jo.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Äsch, skulle ju lägga ner Wf och bli trevlig istället, men men:
Mr. N. pinnails problemet (&svaret) i sin fråga, och löser problemet men det är bara ett svar ingen "lösning".
- För all print krävs att du har en kalibrerbar skärm, dvs att du vet att det som är en viss färg på skärmen även är samma färg på pappret.
Det finns ett gäng enkla "tester"/prover som du kan dra hem för att kolla att återgiven färg korrekt, har inga länkar på den här datorn tyvärr, men det handlar om att jämföra övergångar i gråskalor och olika färgspektra. Men annars är ren hårdvarukalibrering bäst. Smacka dit en liten "kalibrator" m sugkoppar på skärmen och låt den göra jobbet.
:)
'poff'

ehh ok. men varför är det så krånligt? jag sitter på en bärbar dator och har ingen aning om kalibrering. varför måste man ändra det utanför PS? har ju inte märkt färgskillnaden i nåt annat program. Nog för att det är tvärt om för mig mot Mr. N. Färgerna är blekare utanför PS ;)

Nu harjag mixtrat lite. Har ingen aning om vad jag har gjort, men det är mindre skillnad på bilderna i PS och i övrigt iaf :)

Testar köra lite på det ett tag. Jag lekte lite i systeminställningar och gjorde en egen färgprofil med lite tester och så i 5 moment. Sen valde jag lite saker i färginställningar i PS. Mer kan jag inte säga. Jag har inte nåt min lösning riktigt än hehe :P

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

kör samma färgprofil överallt. i skärminställningarna och i programmen.
eftersom du kör mac så kan du använda dig av colorsync.

program/verktgysprogram/colorsync-verktyg
där väljer du vilka profiler du ska köra. sedan väljer du colorsync i photoshop, illustrator osv.. då centralstyrs allt från colorsync.

jag kör sRGB rakt genom och det fungerar problemfritt för visning på skärm.

mvh

fanns två sRGB men tog den som hette "sRGB profil" för den andra hade så krångligt nummer efter :P

får se om det gör nån skillnad. tack

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)