dpi är förkortning för dots per inch, som egentligen är antalet rasterpunkter per tum, på den gamla goda tiden. Ett tag användes också dpi i Photoshop, men ändrades sedan till ppi (pixles per inch).
Regeln för tryck är att om rastertätheten på trycket är 133 lpi (lines per inch) så ska man dubbla den siffran för ppi. Så trycker du på 133 lpi behöver du en bild som är 266 ppi. Ett raster som är 150 lpi gör alltså att bilden ska vara 300 ppi. Tidningspapper har lägre upplösning, kring 85 lpi, så man gör dess bilder till 170 ppi.
Färgmängden är hur mycket färg som pappret klarar av för att torka. De olika rasterpunkterna läggs ju över varandra och vissa papper klara olika antal procent färg beroende på om det är obestruket eller bestruket papper och förstås rulloffset, arkoffset och så vidare. Detta värde kan du ställa in (eller be att få från tryckeriet) under Färginställningarna i Photoshop.
Emulsion vet jag inte i vilket sammahang det handlar om. Är det reprofilm, plåt eller lacktryck över själva färgtrycket?
En bild som är 45x116 mm i 200 ppi blir alltså 354x913 pixlar stor.
DPI
Dots Per Inch, används för att ange upplösningen för en skrivare - hur många punkter som ryms inom en tum på pappret. Ofta beskrivs bildläsares upplösning något felaktigt med dpi. (Betecknas ibland även som ppt - punkter per tum. Ej att förväxlas med ppi, se nedan.)
LPI
Lines Per Inch (linjer per tum). Förkortningen används för att beskriva linjetätheten eller upplösningen på en dia, en påsiktsbild eller en tryckprocess. Det säger hur många punktlinjer som ryms inom varje linjär tum. Vilka värden som är möjliga bestäms både av tryckpressens begränsningar och av papprets kvalitet.
PPI
(Pixels Per Inch) talar om hur många pixlar eller bildskärmspunkter som får plats inom en tum.
Begreppet används när man pratar om upplösningen på en bildläsare eller bildskärm eftersom dessa inte registrerar riktiga punkter som på papper eller film, utan digitala pixlar.
Som sagt, jag tror du fått uppgifter av en "gammal" i gamet... en del av oss använder fortfarande dpi istället för ppi. Det är inte ENBART vad skrivare använder... som jag sa tidigare handlade det om trycktekniker före bläckstråleskrivare.
Så du behöver inte ändra DPI någonstans utan koncentrera dig på PPI, dvs Pixles/inch i Storleksrutan under Bild, i Photoshop.
Ok.
Jag har läst ditt andra inlägg här när du förklarade, men det var så mycket förkortningar och så får jag skylla på ;)
När jag gör en ny bild och ställer in 45x116 mm och 200 ppi så blir den superstor, hur var det jag skulle göra för att få den i rätt storlek?
Gör du som du skriver, 45x116mm, 200ppi, så ÄR den i rätt storlek. Sen att den visas "stor" på skärmen är helt i sin ordning. Rita nåra streck på din tomma arbetsyta och och lägg märke till hur långa de är för ögat, skriv sen ut denna bild så förstår du lite bättre hur det hänger ihop.
Tryck ctrl+- om du tycker arbetsytan är ohanterligt stor på skärmen.