webForumDet fria alternativet

Bildstorlek,upplösningar i Photoshop

Design & grafik

2 svar · 356 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

1.När man väljer Bild/bildstorlek...vad är det för skillnad på att välja pixeldimension och dokumentstorlek? Är det samma princip?

2. Längre ner i rutan finns det att man kan bocka för "Ändra upplösning". ..finns alternativ i nån listruta där...när bockar jag av den?

3.Om jag minskar storleken på en bild ökar det upplösningen?

Skulle nån kunna redogöra hur det hela hänger ihop i denna ruta!?

Tack så mkt för hjälpen!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

1. Dokumentstorlek är mer antalet pixlar... dvs den storlek i cm typ... som ditt dokument får.

2. Du kan ju ändra upplösning, dokumentstorlek eller både och, beroende på vad det ska vara till...

3. Näe... inte bara sådär, du kan öka upplösningen, men få filstorleken större med samma dokumentstorlek...

...är lite trött, så jag förklarade säkert inte så värst bra... testa hjälpen i Photoshop... i CS är den faktiskt riktigt bra...

Medlem sedan juli 2003465 inlägg

1. Pixeldimension är storleken som visas på din bildskärm, dokumentstorlek är storleken vid utskrift.

2. Ex. Jag har en bild som är 72dpi (skärmupplösning), men nu vill jag skriva ut den i 300dpi. För att upplösningen ska bli riktig (300dpi) så måste du förminska bilden proportioneligt (stava?). Du märker då att dokumentstorleken (utskriftstorleken) minskar. Och det svarar delvis även på din 3:e fråga :)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)