webForumDet fria alternativet

Är det skärmens fel?

Design & grafik

7 svar · 350 visningar · startad av Jerpa

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg
Frågan#1

När man drar ett horisontellt streck i tex photoshop och ett vertikalt så blir den horisontella suddig och ibland ser ut som 2px bred.
Beror detta på skärmen och dess upplösning eller något annat?

Medlem sedan juli 200411 inlägg

kolla att du visar dokumentet i 100%.

Medlem sedan aug. 200426 inlägg

om det är 1px bred gif-bild så ska det då inte vara suddigt.

Arcsin skrev:

kolla att du visar dokumentet i 100%.

Självklart har jag 100%.

Provade även att göra det på tjejens dator o det blir inte lika skarpt horisontalt som vertikalt.

dincy skrev:

om det är 1px bred gif-bild så ska det då inte vara suddigt.

Ex: Jag har vit bakgrund och drar med svart färg med vanliga pennan 1px i storlek. Tar jag tex orange så är det ju inte så bra kontrast så det ser lite luddigt pga det men svart o vit...

Går jag in på någon sida som tex har 1px rak linje så är även den suddig likaså på tjejens skärm. Är det något i skärmen som gör denna "illusion" eller nåt sånt att man lurar ögat.

min skärm

Ytterligare nåt konstigt. Nu måste det vara fel på min skärm men vad kan jag göra åt det?

Ta tex denna bild:

Jag kör med upplösning 1600*1200, har jag bilden till vänster eller höger är den streckad, men visar jag den mitt på så blir det ett streck.
Vad ska jag göra för att få bort detta fenomen?

Medlem sedan apr. 200378 inlägg

Förmodligen kör du för hög upplösning för att focus ska behållas på din skärm, hur stor är skärmen oc blir det bättre om du sänker upplösningen?

Sparven skrev:

Förmodligen kör du för hög upplösning för att focus ska behållas på din skärm, hur stor är skärmen oc blir det bättre om du sänker upplösningen?

Jag har en 19"..
Går jag från 16*1200 till 16*1024 visas det korrekt.

Kom på att man kanske ska ändra Hz...

Ändrade nu från 60Hz till 85Hz och det visas o syns som det ska... attans att ajg inte tänkt epå det tidigare, måste blivit en ändring nångång tidigare...

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)