FenmundMedlem sedan maj 200441 inlägg Hejsan!
Jag skulle vilja veta om det finns några riktlinjer för när man borde använda jpg alt gif på bilder som skall upp på nätet.
Är det storleken på bilden som bestämmer vilket format som är bäst eller?
Jag skulle också vilja veta vilket format ni rekomennderar om man vill kunna jobba med en bild i både CorelDraw och Paint Shop Pro.
tack på förhand!
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg När du jobbar med bilderna så ska dom helst vara med hög upplösning, när du ska lägga ut dom på nätet så är gif eller png bäst.
exjanMedlem sedan nov. 2001183 inlägg
- gif-bilder kan aldrig innehålla mer än 256 färger, jpeg o png innehåller för ögat obegränsat (ca 65 000 tror jag).
Jpeg (o png) är lämpligare för ett foto med mycket nyanser och gif är lämpligt för illustrationer med färre färger, en tecknad bild eller logga ex vis.
- Ett ganska säkert råformat som de flesta program klarar av att öppna är tif
När du sparar en bild som jpg lr png så komprimeras den. Sparar du som gif sparar den de mest väsentliga 256 färgerna bara.
Spara alltid råkopia ev en bild så du inte jobbar med en redan komprimerad bild.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Fotografier: JPEG (tänk på att varje gång du sparar om en JPEG så komprimeras bilden).
Bilder med enbart text: GIF (max 256 färger, vilket ej lämpar sig för fotografier)
Gör sedan som Pedda skrev. Arbeta med bilderna högupplöst och när du anser att du är klar sparar du om dem till en ny fil. Kom ihåg att alltid ha kvar originalfilen.
...och exjan han före med två fnuttiga minuter. ;)