webForumDet fria alternativet

Dynamiskt PDF-ark

Design & grafik

5 svar · 314 visningar · startad av ejick

Medlem sedan mars 2001895 inlägg
Frågan#1

Hej,

vet inte om jag postar i rätt forum men det känns relativt rätt i alla fall.

Hur som helst, jag har i uppdrag att ta fram en fakturamall för det företag jag jobbar för.

Har funderat på att göra en mall i word men uteslöt idén ganska så fort. Kom sedan på att jag har sätt PDF-ark med input fält, där jag, via adobe acrobat reader, kan fylla i information.

Detta skulle vara en lämplig lösning eftersom det då inte skulle bli massa förskjutningar och ändringar i grundmallen.

Frågan är om någon kan hjälpa mig att komma vidare. Om någon ens har fårstått min förfrågan... ;)

Det vill säga, hur jag skall lägga till dessa fält för att man sedan skall kunna justera innehållet innan man skickar iväg det.

En lösning är ju att köpa in massa licenser till acrobat professional men det känns onödigt om det skulle fungera med acrobat reader.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

När du arbetar med formulär i Acrobat Reader kan du bara spara formulärsdatat till en fdf-fil som i sin tur är länkad till pdf-filen. Du kan alltså inte spara tillbaks det redigerade formulärsinnehållet i pdf-filen om du bara har Acrobar Reader. Vad jag vet i alla fall.

Okej, tack för hjälpen får klura lite mer på detta

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Excel? Mha Makron och liknande kan man få en del uträttat.

Ja, Excel är ett alternativ. Skulle dock vilja göra upplägget enklare...

Medlem sedan juni 20001 251 inlägg

Går att lösa relativt enkelt med php. Finns en rad gratisklasser att hitta här: http://se2.php.net/manual/en/faq.using.php#faq.using.freepdf

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)