webForumDet fria alternativet

Visitkort

Design & grafik

8 svar · 471 visningar · startad av Mannen

Medlem sedan jan. 2003247 inlägg
Frågan#1

Hejsan
Börjar med att säga att detta kan vara fel avdelning men jag postar tråden här.

Ska trycka nya visitkort och tänkta pröva min egen skrivare, har dock lite frågor.

Material, papper: Vart kan jag köpa det och vad kostar det?
Kvalitet: I vilket program är det bäst att skriva ut ifrån, ett vektorbaserat? Fungerar pdf formatet bra?

Lite frågor som jag fick då jag tänkte lite ;)

hälsningar Tobbe

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Ett visitkort ska ju hålla ett tag så tjockare papper/kartong är att föredra. Haken är att vanliga "hemmaskrivare" kanske inte klarar så tjocka papper, så kolla i dokumentationen vad din skrivare klarar - anges i gram per kvadratmeter. :)

När du väl kollat det, kvista iväg till närmaste bokhandel - de brukar vara rätt välsorterade på papper, även i lösvikt. Känn och kläm lite på dom och fundera på om det är tjockt tillräckligt och leta rätt på nåt som fungerar.
Programvara är ganska upp till var och en vad man tycket fungerar och vilka designkrav man har. Vissa kanske klarar sig med Word eller Publisher medan andra (som undertecknad ;)) vill ha mer detaljkoll och använder ett professionellt layoutprogram eller Photoshop/Illustrator. Vad gäller kvaliteten är det snarare skrivaren som sätter begränsningen.

Pdf är bara ett format du sparar i, oavsett vilket program du utformar trycksaken i. Visst är det smidigt, men vill du ändra nåt får du plocka upp originalfilen igen, ändra och spara som pdf igen, så om du inte ska skicka det på tryck ser jag ingen anledning till att spara det som pdf. ;)

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Det beror ju en hel del på vad du hade tänkt dig.. Är det en bläckstråleskrivare du har bör du tänka på att resultatet inte blir vattenfast om det inte specialbehandlas.

Vad gäller pappersval skulle jag rekommendera ett papper på minst 160g alltså rätt tjockt.

Mindre text kräver i princip att du arbetar via ett vektorprogram för att få ett tydligt resultat men du kan även använda photoshop eller liknande program men då måste upplösningen ligga på 300dpi elle mer.

Jag fick ett tips från en kompis som beställde visitkort från https://www.vistaprint.se och resultatet han hade var mycket lyckat samtidigt som det inte kostade speciellt mycket och var färdigskuret.

Annars kan du ju köpa papper liknande detta:
http://www.wettergrens.se/foretag/product.asp?article_id=4PJ3H0NNMU8T8MHRNGFJUNHBHR8LCPKC

Problemet är att det kostar 145.- exl. moms

Vistaprints prislista:
http://www.vistaprint.se/vp/ns/pricing.aspx?#a_079

Det är bara att jämföra. Räkna med utskriftkostnaderna om du väljer att skriva ut själv innan du bestämmer dig.

Lycka till :)

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Jag kan varmt rekommendera Vistaprints gratis-visitkort.

Tack för era utmärkta svar. :)

Okej, skrivaren är en laserskrivare i färg (Gestetner DSc38) och borde klara av att skriva ut någorlunda snygga visitkort.

Angående pdf menade jag att om jag gör layouten i tex illustrator och överför det sedan till en vanlig pdf fil och skriver ut det där ifrån, förlorar jag kvalitet då?

Vistaprint, vad kostade det sammanlagt för dig/er och fick du då använda din egen layout på korten?

Hur var papperskvaliteten?

Tack igen :)

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Kommer inte ihåg den exakta summan, men 250 visitkort är ju gratis, frakten som tillkom tror jag låg på ca. 70 kr. Då fick man välja bland någon av de färdiga layouterna.

Jag är väl kanske inte rätt person att döma papperskvalitén, men jag som privatperson skulle inte kräva mer av papperskvaliten än så, ifall jag fick ett visitkort av någon.

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Ang. pdf så spelar det ingen roll om du skriver ut dem direkt från illustrator eller exporterar dem. Kvallitén är den samma.

På vistaprints gratiskort står deras adress på baksidan, annars är det bara att kolla på de "exklusiva visitkorten"

Om du skall ha 250 st
Kostar det dig: 159 + 39 + frakt (enligt SimOnline ca. 70.-) totalt 268 kr. Skall du ha trykt baksida kostar det 119 kr extra. Allt står angivet på adressen jag länkade till.

Blir o provtrycka lite på vanligt papper först innan jag köper in papperen, är jag missnöjd får jag helt enkelt beställa. :)

Tack igen för de bra svaren!

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Ang. program. Kan rekomendera Indesign...
PDF ska man alltid köra om man ska trycka något.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)