webForumDet fria alternativet

Administrationsgränssnitt - frågor - tips önskas

Design & grafik

2 svar · 524 visningar · startad av sofia78

Medlem sedan juli 20045 inlägg
Frågan#1

Hej,
Jag ska göra ett administrationsgränssnitt
som ska ha 4 länkar för
nya poster,Visa poster,Inställningar,Logga ut

Det ska kunna visa en lång lista med poster
När man klickar på en post ska en förhandsgranskning visas
vid sidan om (antingen til höger eller vänster om listan med poster) med länkarna: redigera, ta bort

När man klickar på Redigera kommer posten upp bredvid förhandsgranskningen (som fortfarande ska synas) och här redigerar man eller avbryter

1. Ska göras i vanligt ASP (ej .NET), kan inte ASP.NET än
2. Javascript kan användas
3. Ska främst fungera i IE men Netscape är inte fel heller
4. Sessioner används (cookies får användas men är kanske inte nödvändigt?)
5. Access db används
6. WinXP används främst
7. Ska kunna visas i upplösning 800x600 eler 1024x768
8. Ska kunna visas på Skärm 17", 19" (ej krav 15" men gärna)

*Det ska inte behöva vara massa klick för att kunna göra en sak utan max 2 klick till ex. redigera
*Ej grafiktungt
*funktionellt
*passa för olika skärmstorlekar

Frågor

1. Jag vill göra utan ramar på sidorna - är det smidigast att
skapa menyn i en separat .asp fil och inkludera den i ett dokument hela tiden?
Ex. huvudsida.asp har include file: meny.asp (detta leder till att om man klickar på en länk i menyn måste detta alltid gå till en sidax.asp som inkluderar en annan fil.

Målet är ju att jag vill ha menyn och visa saker på samma ställe hela tiden (ungefär som detta forum har med meny ovan alltid och lista med poster under osv)

Tips på hur man kan göra detta bäst?

2. Hur ska man lägga menyn - ovanför (som i detta forum) eller till vänster? (fördelar/nackdelar med resp.)

3. När man klickar "logga ut" så ska man ju loggas ut + sessionen förstöras och inte komma in på sidorna. Men trycker man bakåt i webbläsaren ser man senast inloggad sida - hur kan detta komma sig?

4. Vilket program är bäst för att skapa ikoner ex. smilies eller vanliga administrationsikoner?

Alla tips uppskattas + länkar - jag vill göra ett så bra administrationsgränssnitt som möjligt för att slippa behöva
göra om det. Har tidigare försökt mig på olika admingränssnitt
med ramar men det blev så krångligt att försöka visa allt rätt, samtidigt göra det smidigt och funktionellt.

Hoppas jag postat detta i rätt avdelning.

mvh Sofia

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Lite fel forum.

sofia78 skrev:

Tips på hur man kan göra detta bäst?

Använd dig av tabeller för att placera menyn etc. Du kan ju börja med att läsa: http://www.tiger.se/dok/tabbtext.html

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

1. Inkludera en menykod är det bästa imo. Frames är inget att rekomendera.

2. Så länge du inte lägger huvudmenyn i botten eller till vänster är det en smak sak.

3. Asså du måste ha en koll på varje sida. Typ "om sessionen inte lever ska du kastas till en annan sida".

4. Image ready, fireworks, photoshop, indesign. Det handlar mest om vad man gillar mest själv.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)